Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Travessa De Montserrat, Per Passos Complicats
Excursionismo | Montserrat
Travessa de Montserrat, per passos complicats
Tipo de Entrada: RESEÑA | 1 Comentarios | 1 visitas

Els possibles recorreguts per creuar Montserrat de punta a punta són molt diversos. Hem considerat de punta a punta a partir del Monestir, obviant el tram de Serra Llarga que es pot fer pujant des de Collbató. L'itinerari proposat consisteix a creuar la serra buscant camins no excessivament concorreguts, evitant, doncs, trams com el camí de Sant Jeroni, la volta al Montgròs, o el PR que va de coll de Porc al Refugi de Vicenç Barbé. Això implica que el recorregut ha de passar per trams equipats i grimpades, en alguns casos força complicats, que fan d'aquest un camí no apte per a senderistes poc entrenats, que exigeix certes condicions físiques, no tenir vertigen, i saber-se orientar en algun punt on les marques són escasses o ambivalents. El recorregut encara hauria pogut ser més complicat si, per exemple, en lloc de passar els Ecos pel Pas de l'Esfinx ho hagués fet pel Salt de la Nina. Això ja ens ha semblat excessiu, tenint en compte que ja s'ha hagut de passar per la canal dels Micos, pel descens del cim dels Ecos, i que queda per fer la travessa dels Frares i les Agulles. Qui ho vulgui complicar més encara sempre té l'opció de fer el recorregut del Salt de la Nina (ressenyat a en aquesta mateixa web). Qui ho vulgui fer sense haver de passar cap dificultat haurà d'evitar els passos abans esmentats i seguir l'itinerari més enzill que passa pel camí antic de Sant Jeroni, la volta al Montgròs, i la baixada al coll de Guirló per PR o GR. La ruta es pot convertir en un malson si es fa en conicions meteorològiques adverses

zona de Sant Salvador, Tebaida

Cavall Bernat, i el monestir de Sant Benet als peus

zona del cap i el gep del Camell

Ecos, Frares, Agulles

GR 172 arribant cap a la Roca Foradada

temps: 08:15
desnivell: 500 (700-1200)
dificultat: difícil (grimpades tècniques, passos exposats, orientació)
època: agost (millor primavera o tardor)
cartografia: Montserrat, Esc 1:25.000, Ed Alpina

DEL MONESTIR A SANT JERONI
*Aquest tram es podria fer també pel camí antic de Sant Jeroni, més senzill però també més concorregut. Hem preferit aquesta altra opció, que ens permet passar pel costat de dues ermites, avui refugis, un d'ells aixopluc lliure, creuar la zona de la Tebaida, passar per la Serra de Lluernes, i veure de molt a prop el Cavall Bernat

00:00 - el punt de sortida són les escales que surten del complex del Monestir de Montserrat cap a Sant Jeroni, pel pas dels Francesos. Les enfilem seguint les marques del GR 172, en un tram que és comú per a tots els senderistes que s'enfilin a aquesta zona de Montserrat
00:15 - a bon pas arribem a la placeta de Santa Anna, un replà on veiem que les marques del GR 172 i del PR giren cap a la dreta, mentre que el camí de Sant Jeroni segueix recte. Seguim les marques del PR (blanc/groc)
00:20 - bifurcació; seguim el camí de l'esquerra, per on van el PR i el GR. al cap d'un minut trobem una bifurcació semblant, i al cap d'un minut més una tercera
00:25 - bifurcació: a l'esquerra hi ha el camí cap a l'ermita de Sant Benet, a la dreta el PR. Seguim el PR. Al cap d'un minut una altra bifurcació separa el PR (a la dreta) del camí que puja cap a l'ermita de Sant Salvador (a l'esquerra, marcat amb senyals de color groc). Seguim aqusts senyals cap a l'ermita de Sant Salvador
00:35 - bifurcació: a la dreta el camí porta a Sant Salvador (anar-hi i tornar-ne ens costaria 5 minuts); a l'esquerra segueixen les marques grogues. Ls seguim. Al cap d'un minut arribem a un collet i hi ha una bifurcació, seguim el camí de la dreta, de marques grogues. Al cap d'un minut més veiem bones vistes al Cavall Bernat, Sant Jeroni, la zona del Montgròs, i els Ecos. Un minut més tard fem una baixada en zig-zag cap a la dreta i baixem per la Serra de Lluernes
00:45 - bifurcació: a la dreta hi ha senyals de color blanc que baixen cap a la Canal Plana. Les obviem i seguim recte les marques grogues
00:55 - bifurcació: hi ha un camí a l'esquerra, l'obviem i seguim a la dreta per les marques grogues. Al cap de 2 minuts tot el contrari; bifurcació: seguim les marques grogues a l'esquerra i deixem el camí de la dreta
01:00 - a la dreta del camí hi ha fites que ens porten cap al peu del Cavall Bernat (si hi volem anar haurem de comptar entre 5 i 10 minuts més entre anar i tornar). Al cap d'un minut hi ha una bifurcació: obviem el camí de l'esquerra i seguim recte per les marques grogues. Al cap d'un minut una altra bifurcació, ara seguim el camí de l'esquerra, de marques grogues. I un minut més tard en una nova bifurcació seguim també les marques grogues, aquí cap a la dreta
01:10 - el camí creua un barranquet, l'enfilem cap a la dreta seguint les marques i arribem a unes escales de ciment i fusta que ens deixen al camí principal de Sant Jeroni, per on es puja habitualment
01:25 - ermita de Sant Jeroni, hi ha un porxo que pot servir d'aixopluc en cas de mal temps i on hi ha restes de bivacs. Seguim a l'esquerra, per on pugen marques grogues i a 2 minuts comencen les escales i la rampa artificials. Des d'aquí comptem 25 metres i a l'esquerra trobarem un camí indicat amb una fita i unes marques grogues. Després el seguirem per anar cap al coll del Migdia i els Ecos. Pugem a Sant Jeroni, que dóna vista sobre tota la serralada, i en tornem a baixar

DE SANT JERONI ALS ECOS (2 PASSOS EQUIPATS)
*Es pot fer la ruta més senzilla seguint el camí del Camell, i enllaçant amb el camí del Torrent del Migdia i el camí del Montgròs fins anar a trobar el coll de Porc

01:40 - tornem a ser al punt on hem trobat la fita i les marques vermelles. Seguim les marques que van cap al coll de l'Albarada
01:45 - coll de l'Albarada; cruïlla, de l'esquerra vénen marques grogues, recte segueixen les marques blaves que van a donar la volta a les roques del camell de Sant Jeroni, a la dreta trobem marques grogues i vermelles. Les seguim
01:50 - robem el PR, que ve del camí dels francesos i el camí del Camell
01:55 - collet i bifurcació: obviem el camí de l'esquerra i seguim per PR i marques grogues a la dreta en direcció cap al coll del Migdia. Al cap de dos minuts creuem un barranc i el PR puja per una canal
02:00 - el camí baixa a la dreta, seguim el PR i unes marques grogues
02:05 - el camí creua diversos barranquets
02:10 - bifurcació: a l'esquerra el PR seguiria cap a la zona del Montgròs, a la dreta seguim marques grogues que ens porten en direcció al Coll del migdia i els Ecos. El camí enfila una canal
02:15 - cruïlla a la zona del coll el Migdia (indicacions d'un cartell): a la dreta el camí baixa per la canal de la font de la Llum cap a Santa Cecília, d'on venim llegim que hi ha el camí del montgròs, els Plecs del Llibre, el coll de muset, Collbató, i una volta que permet anar al coll de Porc; a l'esquerra hi ha el caminet dels Ecos, indicat amb marques blaves i grogues, immediatament trobem un primer tram equipat de forma horitzontal
02:20 - enfilem una canal força complicada, la canal dels Micos, ens han comentat que abans s'hi pujava bé per les arrels dels arbres, que posteriorment es va fer un equipament... el cert és que actualment la falta d'equipament i l'erosió converteixen aquest pas en un lloc força delicat, amb una grimpada que no és a l'abast del senderista i que exigeix certes condicions físiques. De tot l'equipament que hi pot haver hagut, ara només en queda un tram de corda al final, quan ja hem superat la part més difícil
02:30 - bifurcació: obviem el camí de l'esquerra i seguim el de la dreta e marques grogues, que puja per una canal força erosionada
02:35 - a mitja canal les marques grogus tiren cap a l'esquerra les seguim per una grimpadeta una mica complicada
02:45 - la grimpadeta ens deixa en un cim dels Ecos, per l'altre cantó del cim baixa una canal també erosionada, la identifiquem perquè està equipada amb una cadena llarga... llàstima que li falta un metre, cosa que ens obliga a fer un petit saltet final. Seguim baixane tper la canal i trobem marques grogues. Baixem una mica més i veiem marques verdes que seguirem a la dreta
02:50 - trobem marques vermelles, que ens indiquen que som a l'inici del recoreregut del Pas de l'Esfinx, més senzill que aquest darrer tram

DELS ECOS AL COLL DE PORC (PAS DE L'ESFINX)
*la nota anterior val per aquest tram

02:50 - seguim les marques vermelles
03:00 - creuem parets de conglomerat... una mica relliscós
03:05 - les marques vermelles canvien a blaves i van flanquejant cimets, trobem poques bifurcacions i les marques blaves indiquen molt bé el camí
03:15 - deixem de flanquejar cimets, trobem un petit tram equipat amb un cable horitzontal, i posteriorment fem una baixada bastant considerable
03:20 - el camí es fa més planer i passa per zona de bosc d'alzina
03:35 - trobem el PR que ve del Montgròs i ue va cap al coll de Porc, això vol dir que som al final del Recorregut del pas de l'Esfinx. Seguim el PR a la dreta i al cap d'un moment arribem al coll del Miracle, seguim el PR que va cap al coll de Porc
03:40 - 2 balmes al costat dret del camí, i al cap d'un moment ja som al Coll de Porc

LA TRAVESSA DELS FRARES (6 PASSOS EQUIPATS)
*per fer-ho fàcil es pot agafar el PR que baixa directament al refugi de Vicenç Barbé, i d'allà segueix fins al coll de Guirló passant per la Portella

03:40 - coll de Porc; cruïlla: a la dreta baixa el camí que va cap al GR 172, a l'esquerra segueix el PR cap al refugi Vicenç Barbé. Busquem entre tots dos camins un sender menor, marcat amb senyals blaus que és l'inici de la travessa dels Frares
03:45 - passat un primer tram equipat però senzill, trobem un segon tram equipat amb una cadena
03:50 - baixada entre dos blocs de conglomerat
03:55 - 2 trams equipats amb corda, baixada per canal, i 2 trams més equipats amb corda
04:00 - baixada per canal, que aviat es fa ampla
04:05 - bifurcació: a l'esquerra aniríem cap al PR que va al refugi de Vicenç Barbé, a la dreta segueix la travessa dels Frares i les Agulles
04:10 - pugem per un bloc de conglomerat amb una grimpadeta, al final de la pujada tirem a l'esquerra i baixem per una canal
04:15 - baixem entre dos cimets de conglomerat
04:30 - bifurcació a la zona del Portell Estret, cap avall a l'esquerra veurem uns marques blanques (baixen cap a la Canal Ampla i el refugi de Vicenç Barbé), cap amunt a la dreta també, però aquestes ens porten cap al coll de les Agulles i posteriorment canvien a vermelles. En aquest punt comença la Travessa de les Agulles. Seguim, doncs, les marques vermelles

LA TRAVESSA DE LES AGULLES (3 PASSOS EQUIPATS)
*la nota anterior val per aquest tram

04:30 - seguim les marques vermelles
04:40 - el camí sembla baixar per una canal, però de cop gira a la dreta i enfila una altra canal
04:50 - bifucació, abans d'arribar a l'Agulla de l'Arbret, a l'esquerra unes marques vermelles baixen cap al refugi de Vicenç Barbé, a la dreta unes marques també vermelles segueixen pujant, per una canal. Seguim aquesta segona opció per fer la travessa completa fins a la Portella
05:00 - baixem una canal i tornem a pujar per una canal que queda a la dreta, sempre seguint ls marques vermelles. Grimpadeta, acabada la canal rribem a un collet i baixem a la dreta
05:05 - replà de conglomerat: grans vistes a ls Agulles i els Frares, el camí baixa a la dreta per una canal a l'esquerra d'una agulla, però aviat se'n separa
05:10 - 3 trams seguits de corda, de baixada. el primer tram e corda no es troba en gaire bon estat. Posteriorment baixem un tros de canal però immediatament tirem a la dreta planejant
05:15 - replà de conglomerat. Trobem marques grogues i senyals de PR. Som, doncs a la Portella. Si seguíssim el PR a l'esquerra aniríem al refugi Vicenç Barbé, el seguim a la dreta, cap al coll de Guirló. Baixem per una canal de conglomerat
05:30 - coll de Guirló; cruïlla

TORNADA AL MONESTIR PER GR 172
*Si no hem portat 2 vehicles haurem de tornar al Monestir, una manera senzilla de fer-ho és pel GR 172 que transcorre per zona obaga i està molt ben indicat (3h). És la proposta que fem. També hi ha l'opció de tornar per on hem vingut (una mica suïcida), de tornar per dins la serralada buscant camins més senzills (4-6h), o si hem vingut amb transport públic podem fer dues coses: anar fins al Bruc per agafar autobús (1h), o bé anar pel GR 172 fins a Santa Cecília, i des d'allà fer la baixada dels Matxos a Sant Benet i baixar de Sant Benet a Monistrol per PR (2h)

05:30 - coll de Guirló; cruïlla: podem escollir entre Can Maçana i el Bruc, o Santa Cecília i el Monestir prenem aquesta segona opció pel GR 172
05:45 - camí a la dreta marcat amb fites. És una opció per pujar a la Foradada, que ens queda a sobre a la dreta. Seguim recte el GR
05:50 - bifurcació: el camí e la dreta puja a coll de Porc, seguim recte pel GR
05:55 - bifurcació: el camí de l'esquerra baixa a la carretera, seguim recte pel GR
06:00 - creuem un barranc, i al cap de 5 minuts un altre
06:05 - bifurcació, seguim el camí de l'esquerra, que baixa, per on va el GR, al cap d'un minut trobem un tram equipat amb escals de ciment i barana de ferro
06:10 - bivac molt precari al costat dret del camín i al cap d'un moment bifurcació: a l'esquerra cap a la carretera, recte pel GR
06:15 - el camí creua 3 barrancs seguits
06:20 - GR puja uns metres en zig-zag i creua un barranc amb una esllavissada de roques
06:25 - cordes horitzontals ajuden a creuar un barranc i bifurcació: seguim el camí de l'esquerra, per on el GR baixa en zig-zag
06:30 - bifurcació: a l'esquerra i avall el GR, el seguim i al cap d'un minut nova bifurcació, el GR segueix el camí de la dreta
06:35 - bifurcació, a l'esquerra es baixa a la carretera cap a Santa Cecília, per seguir cap al monestir cal seguir recte. Al cap de 2 minuts tornem a trobar la possibilitat de baixar a Santa Cecília
06:45 - creuem un torrent amb fites a la dreta, és la canal del Moro, equipada i difícil; no pujarem per aquesta. Al cap d'un minut creuem un altre torrent sec
06:50 -  canal dels Aritjols (750m.), o dels Avellaners, o del Diable (segons el mapa).
07:00 - creuarem d'altres petites canals seques, sempre seguint el GR 172
07:20 - passem pel costat de la Canal Plana, que ens queda a la dreta, està indicada amb marques de pintura blanca. Però seguim recte pel GR en direcció al Monestir de Montserrat
07:40 -  Pla de la Trinitat (900m.); bifurcació , a la dreta trobem el PR que porta cap a l'ermita de la Trinitat. Seguim el GR i obviem el PR.
07:45 - creuem una tanca de ferro, seguim el GR
07:50 - el camí comença a baixar per escales de formigó i passem pel balcó de la miranda dels Ermitans
07:55 -  Pla de Santa Anna, on trobem el camí que va del Monestir de Montserrat a Sant Jeroni, seguim el camí cap a l'esquerra, en direcció al Monestir per GR. Baixarem per les escales del Pas dels Francesos i arribarem al Monestir en una mitja hora
08:15 -  Monestir de Montserrat (800m.)