Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Cingles De La Dòvia (serra De Llaberia)
Excursionismo | Serralada Litoral Catalana - Priorat (Llaberia)
Cingles de la Dòvia (Serra de Llaberia)
Tipo de Entrada: RESEÑA | 2 Comentarios | 1 visitas

Interessant itinerari circular per les cingleres de la Serra de Llaberia, entre el Baix Camp i el Priorat. Durant la ruta passarem per indrets amb unes bones vistes, racons obacs, passos que impliquen alguna grimpadeta i no perdrem de vista el mar. Cal tenir en compte, però, que un cop dalt dels cingles trobarem poca vegetació, de manera que a l'estiu s'ha d'anar amb compte amb les altes temperatures i les insolacions. els diversos camins que anem trobant permeten, si portem un bon mapa o coneixem la zona, escurçar o allargar la volta segons ens interessi i buscar passos més o menys difícils segons les ganes de complicar-nos la vida

camí cap al Portell Carreter

vista cap a Pratdip, i retrospectiva del primer tram de l'itinerari

vistes cap al Camp de Tarragona, des de la Cresta de la Seda

Portell de les Canals

baixada per la Cresta de la Seda

temps: 05:15h
desnivell: 550m. (250-800)
dificultat: mitjana (pels passos del Portell de les Canals i la Cresta de la Seda)
època: febrer
cartografia: Serra de llaberia, 1:20.000, ed. Piolet

PUJADA ALS CINGLES
00:00 - Pratdip (250m.). El lloc més adequat per deixar el cotxe és el carrer Onze de Setembre, on hi ha l'escola de primària de Pratdip, que s'identifica pel pati. És a la sortida del poble en direcció a Móra i Vandellós. Des d'aquest punt, caminant per la carrtera direcció Móra, a escassos metre trobem el camí dels Solans, indicat amb un pal i amb marques de color blau i algunes de PR. Prenem aquest camí. El camí puja per una zona de cultius abandonats amb vells marges que divideixen parcel·les, avui convertides en sotabosc
00:15 - el camí gira a la dreta i trobem, sobre una roca, una placa commemorativa de la recuperació d'aquest camí l'any 1988. Seguim veien marques blaves, però també verdes, i marques de sender local
00:20 - Mirador dels solans (400m.). És un planell amb una bifurcació. Seguim el camí de l'esquerra indicat amb les marques blaves, fa baixada, i aviat trobem també marques de PR
00:35 - el camí es torna a enfilar
00:40 - arribem a un collet amb vistes al cim del Mont-Redon (500). Trobem un pas equipat per bé que totalment planer i facilíssim (suposem que hi és per a casos de pluja o mal temps). Seguim les marques del PR i el camí és ben evident
00:50 - arribem a una cruïlla indicada amb un pal. El camí de l'esquerra ens portaria a la Cova de la forestal, el que no està indicat però segueix recte va cap al grau de les Mols. Prenem el camí de la dreta indicat com a Camí de la forestal, o camí cap a la Drecera de Zenon
00:55 - cruïlla: a la dreta baixaríem per la drecera de Zenon, a l'esquerra el camí segueix cap al Portell Carreter i Llaberia. És el camí de la forestal; el seguim
01:15 - cruïlla: a la dreta el camí baixaria per PR cap al portell Sisquet. Seguim a l'esquerra, les marques blaves que ens han de portar cap al Portell Carreter. Aquest tram, que passa just per sota la Cinglera és un dels més obacs, i encara que no ofereix grans vistes, permet contemplar les grans parets calcàries que formen la cinglera. Caminem arrambats al cingle que tenim a l'esquerra
01:30 - el camí senfila per una canal ampla que porta cap al Portell del Carreter. Anem veient moltes marques blaves que indiquen el camí correcte. Caldrà superar un parell de grimpades fàcils i gens exposades

DALT DELS CINGLES
01:40 - Portell Carreter, arribem a la fi de la canal (700m.). Som ja dalt del cingle. Seguim les marques blaves pel camí cap a la dreta (no a l'esquerra, per on també hi ha marques blaves)
02:00 - cruïlla: a l'esquerra el camí aniria cap al coll de la Fonteta, a la dreta cap al Portell de la Dòvia; seguim a la dreta. El tram per on acabem de passar ha ofert grans vistes cap a l'altra banda del Cingle, des de la Miranda fins al Mont-Redon i la Cresta de la Seda
02:05 - Portell de la Dòvia; cruïlla: a la dreta el camí de marques grogues baixa cap al Racó de la Dòvia. Seguim recte, prescindint del camí de baixada i al cap d'un minut trobem novament marques de PR
02:15 - cruïlla, ben indicada: a l'esquerra aniríem cal al coll de la Bassa de les Fonts; seguim a la dreta cap als Collivassos
02:30 - Collivassos (800m.): mirador cap als peus de la cinglera, cap a Pratdip, i cap al mar (llàstima que a mig matí el sol ve de cara i enlluerna). Seguim el camí que aviat esdevé pista i immediatament trobem una cruïlla: a l'esquerra aniríem a Llaberia; seguim, però, a la dreta cap al Mont-Redon. Marques de PR
02:35 - seguim ara marques blaves i vermelles que van a la dreta sense pujar cap a la Creu de Ferro, que podem veure perfectament dalt d'un cimet i davant nostre
02:50 - seguim pel camí de marques blaves en direcció cap al Mont-Redon, sense arribar al coll que ens queda a l'esquerra
02:55 - bifurcació: a l'esquerra pujaríem al Mont-Redon. Seguim cap a la dreta, sense pujar al cim del mont-Redon (molt interessant i amb bones vistes, però s'està girant el temps, fa vent, vénen núvols, i el deixarem per un altre dia)
03:10 - uns morrots (800m.) al costat dret i tocant a uns petits replans d'herba, permeten contemplar bones vistes cap al Racó i el Portell de la Dòvia, per on hem passat fa una hora i mitja. Val la pena atansar-s'hi un moment, sense arrambar-se massa al precipici, és clar!

BAIXADA DELS CINGLES
*hem baixat pel Portell de les Canals, que és la via complicada, però també fem esment del camí senzill
03:15 - bifurcació: el camí segueix a l'esquerra per anar a buscar l'accés més fàcil a la Cresta de la Seda. Si volem ens podem complicar una mica la vida i baixar pel Portell de les Canals, amb un tram equipat, curt, però amb passos més aviat tècnics i precipici. Si no ho tenim massa clar seguim a l'esquerra fins a trobar la cresta de la Seda. Si ens encaparrem podem baixar per on ho hem fet nosaltres, però aleshores caldrà posar-hi tots els sentits per no caure, és una mica perillós. Aquest tram està indicat amb punts (no línies) de color blau
03:20 - abans d'arribar al tram equipat i difícil passem pel costat de l'avenc de Mont-Redon (accessible a espeleòlegs), el camí ara tira una mica cap a l'esquerra
03:30 - ara sí, la baixada esdevé més forta (750m.) i aviat trobem el pas equipat: molt de compte si hem optat per aquesta via!. Som al Portell de les Canals
03:40
- passat el pas equipat (650m.) i un parell de desgrimpades dificiletes el camí de punts blaus segueix a l'esquerra i va a buscar una tartera, que creuarem planejant
03:55 - Deixem els punts blaus en trobar línies blaves. Bifurcació: les línies segueixen a l'esquerra, per on pujaríem novament al Mont-Redon, o bé a la dreta, per on baixem per la Cresta de la Seda. baixem, i anem resseguint marques de color blau i vermell
04:00 - Cresta de la Seda (600m.), beixem fent algunes desgrimpades senzilles. Anem trobant línies blaves i punts blaus i vermells
04:15 - arribem a un tram ja molt més planer
04:30 - el terreny esdevé cada cop més boscós
04:45 - trobem una pista forestal (450m.) amb marques de PR, que seguim cap a la dreta. al cap de només 1 minutdeixem la pista i baixem pel PR que ara s'endinsa per un corriol: és la Baixada de les Carabasses
05:00 - arribem a una pista de ciment (300m.), que seguim cap a la dreta
05:05 - pista asfaltada, la seguim cap a la dreta, hi ha marques de GR. Entrem al poble de Pratdip (250m.) seguint les marques del GR i ara anem seguint els cartells que ens indiquen el camí cap a l'escola, arribem al carrer Onze de Setembre, que seguim a la dreta, passem pel costat de l'escola i arribem al punt on hem deixar el cotxe