Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Tuca La Forqueta (3.007) I Forqueta Sud-est (3.004)
Excursionismo | Pirineo - Posets
Tuca la Forqueta (3.007) i Forqueta Sud-Est (3.004)

Modestos al costat del Posets i les Espades o els Eriste, els cims de la Forqueta i la Forqueta SE, tots dos 3.000, estan força ben valorats pels autòctons. Pot ser que sigui per les vistes que abasten el Montperdut, el Vignemale, el Posets (que és a tocar), els Eriste, el Bachimala, o fins i tot el massís de l'Aneto; també pot ser que sigui per l'aresta que va del coll d'Eriste fins al cim de la Forqueta; o fins i tot per la interessant (per bé que curta) cresta que separa la Forqueta de la Forqueta SE, aèria i amb un parell de passos força tècnics. Sigui per la raó que sigui sembla que aquest cim pot ser una bona recomanació per als qui passin uns quants dies a Biadós, a Àngel Orús, pels qui facin la ruta dels 3 Refugis, o pels qui facin el GR 11 per la variant sud en aquest tram

el Posets, a tocar de la Forqueta

la Forqueta des de la Forqueta SE, a la dreta podem veure un tram de cresta

massís del Mont Perdut a l'esquerra i del Vignemale a la dreta

als peus, l'Ibon de llardaneta, al fons a la dreta el massís de l'Aneto-Maladeta

el tram més aeri de la cresta que separa la Forqueta de la Forqueta SE

temps: 05:30h
desnivell: 1.250 (1.750-3.000)
dificultat: mitjana, per l'aresta cresta
època: agost
cartografia: GR 11, Ed Prames; Posets, Ed Prames

DEL REFUGI DE BIADÓS AL COLL D'ERISTE

00:00 - refugi de biadós (1.750), el GR va a buscar la pista que passa per sota el refugi i la segueix a l\'esquerra; aviat el GR passa de la pista a un camí paral·lel més estret
00:10 - bifurcació del GR; a l\'esquerra va cap a Estós, a la dreta cap a Àngel Orús. Seguim a la dreta. Al cap de 2 minuts passem per un pont que creua el riu i el GR segueix paral·lel i elevat sobre el riu, que queda a la dreta del camí
00:15 - el GR creua una pista i segueix per camí que anirà per prats d'herba i bosc de pi negre
00:40 - creuem una esllavissada de pedres de tartera i abans d'arribar al final de la tartera girem a l'esquerra seguint les marques del GR i pugem en zig zag
00:50 - bifurcació: a l'esquerra hi ha una drecera, el GR segueix per la dreta, dóna més volta però evita l'erosió de les dreceres lamentables que hi ha en aquest tram. Al cap d'un minut pugem per una petita tartera
01:05 - bifurcació: a la dreta el GR segueix cap al coll d'Eriste, a l'esquerra hi ha un camí amb fites, que obviem. El GR aviat baixa cap a una explanada i creua un rierol. al cap de 2 minuts comencem a fer una pujada en zig-zag. Aquí també hi ha algunes dreceres lamentables que demostren l'altíssim grau de consciència ecològica d'algunes de les persones que pugem muntanyes
01:25 - passem per un replà d'herba
01:30 - el camí creua un barranc petit i al cap de dos minuts un de més gran
01:35 - cruïlla: el GR va cap al coll d'Eriste. El camí puja per entre l'herba però és prou clar. Anem pujant entre dos barrancs
01:50 - creuem una esllavissada de roques
01:55 - zona de blocs de roca
02:00 - collet, seguim el GR per un camí que tira lleugerament a l'esquerra
02:20 - fals collet
02:30 - petit pas de neu permanent, a l'estiu tova i sense perill de relliscades
02:45 - coll de Forqueta (2.800), de Grist, o d'Eriste

DEL COLL D'ERISTE ALS CIMS DE LA FORQUETA

02:45 - coll d'Eriste (2.800). Pugem a la dreta per aresta. Hi ha fites que indiquen la via més senzilla per anar pujant
02:55 - les fites ens separen una mica de l'aresta i ens acaben deixant a l'aresta-cresta que hi ha entre els dos cims
03:00 - aresta cresta entre els dos cims. Fem primer el de l'esquerra, que és el petit, la Forqueta Sud Est, i més difícil de pujar. hi ha una cresta amb una parell de passos complicats i exposats
03:05 - la Forqueta Sud Est (3.004). Grans vistes descrites a la introducció. ara desfem el tram de cresta que hem fet i seguim l'aresta fins al cim de la Forqueta
03:15 - Tuca la Forqueta (3.007)

TORNADA

Baixem desfent el camí per on hem pujat. Arribarem al punt de sortida en una mica més de dues hores