Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Ecos (per Salt De La Nina - Pas De L'esfinx)
Excursionismo | Montserrat - Ecos
Ecos (per Salt de la Nina - Pas de l'Esfinx)
Tipo de Entrada: RESEÑA | 3 Comentarios | 1 visitas

Excursió molt entretinguda i amb trams molt variats, des de passos aeris i canals en xemeneia fins a replans amb vistes imponents. La ruta transcorre per la zona central de la serra de Montserrat i un cop assolida la cota màxima (el peu de l'Eco Superior) tindrem grans vistes cap al Bages, l'Anoia, el Baix Llobregat, la resta de Montserrat (particularment els Frares i les Agudes) i fins al Pirineu. Convé destacar que la ruta és difícil i no accessible només per a senderistes. Les canals equipades amb corda exigeixen una bona forma física i l'ús de material específic. Aquesta excursió no es pot fer en cap cas amb el terra moll, amb neu o pluja. Per fer-ho més fàcil és possible estalviar-se el tram del Salt de la Nina, combinant aquest itinerari amb d'altres possibilitats (mireu al final de la ressenya). Hem estat de sort i hem trobat unes quantes cabres durant el recorregut (les podreu veure a http://pedret.madteam.net/blog002269/galeria_2125/)

pujada per un dels trams equipats amb corda

roques del Salt de la Nina

Eco Superior

els habitants dels Ecos

vista general dels Ecos

temps: 04:30
desnivell: 500m. (700-1.200)
dificultat: difícil (exigeix bona forma física, sobretot de braços)
material: per als trams equipats cal guants, baga, arnés, casc
època: juny

00:00 - el punt de sortida és el quilòmetre 3,8 de la carretera que uneix el Monestir de Montserrat i el Bruc, la BP-1103. Venint de la banda del Monestir deixarem el cotxe en un replà a la dreta de la carretera i el camí surt de la banda esquerra. De bon començament trobarem marques blaves que ens aniran guiant fins abans d'arribar al coll del Miracle. Just havent començat el camí trobem una bifurcació. Prenem el camí de l'esquerra

00:10 - GR 172 (marques blanques/vermelles), el seguim cap a la dreta. Aviat trobarem un aixopluc de roca a la nostra esquerra, i immediatament trobem un tram equipat, amb escales de ciment i baranes de ferro

00:15 - immediatament després de trobar una falsa bifurcació, trobem una bifurcació real: a la dreta el camí segueix com a GR 172 cap a Can Maçana. El deixem i prenem el camí que segueix recte, marcat amb pintura blava, i que va cap a la canal

00:20 - la canal puja amb un pendent fort

00:30 - bifurcació immediatament anterior al coll del Miracle. A la dreta i amunt trobem el coll, a l'esquerra i amb marques grogues el recorregut del Salt de la Nina cap als Ecos. Aviat trobarem un aixopluc a la dreta

00:40 - replà; el camí segueix a la dreta

00:45 - aixopluc a la dreta amb restes de bivac

00:50 - dos trams equipats amb corda que creuen dues canals de forma planera

01:10 - marques grogues i pintades que indiquen el camí cap al coll del Migdia, la zona a la qual ens dirigim. Immediatament entre els arbustos trobem dues cadenes que ens permeten desgrimpar una canal

01:15 - passem per sota les roques del Salt de la Nina i l'Eco Superior, una gran paret que ens queden a la dreta i aviat trobem una bifurcació: el camí de la dreta segueix arrambat a les roques, mentre que el de l'esquerra passa per un petit tram més boscós. Escollim el camí de l'esquerra

01:25 - una corda ajuda a creuar un tram de roca de forma horitzontal i un cop creuat som ja a la canal que ens ha de portar cap a l'Eco Superior. Enfilem la canal per un tram equipat amb una corda. Superat aquest primer pas caldrà grimpar un minut

01:30 - segon tram vertical equipat amb corda

01:35 - 2 trams més equipats amb corda. Es tracta de dos trams llargs força verticals i més difícils que els anteriors ja que som en un tram en xemeneia i molt exposat. Acabts aquests dos trams de corda hem de grimpar mig minut més fins a arribar al darrer tram de corda, curt, però totalment vertical i molt exposat

01:50 - grimpadeta final per arribar a un collet (no és el coll del Migdia)

02:00 - collet, hi fem un descans merescut i ens esviem mig minut a la dreta per pujar fins al peu de l'Eco Superior, amb grans vistes. en tornar al collet haurem de baixar per canal i al cap de dos minuts trobem una bifurcació: el camí que segueix recte i a l'esquerra va cap al coll del Migdia, hem d'agafar el camí de la dreta amb marques vermelles, a part de les blaves que hem estat seguint fins ara. Al cap d'uns dos minuts més el camí s'enfila succesivament per trams de roca fàcils amb el terra sec. Cal que anem seguint les marques vermelles

02:15 - ara les marques blaves abunden més que les vermelles i ens segueixen fent passar per trams rocosos

02:45 - baixem per una petita canal, seguint les marques blaves a la dreta

03:00 - tram equipat amb un cable, que transcorre per terreny pla i fàcil, però una mica exposat. Anem seguint les marques blaves, trobarem moltes falses bifurcacions però el camí està trepitjat i molt ben senyalitzat amb les marques blaves

03:30 - trobem el PR (colors blanc/groc) que va cap a Sant Jeroni l'esquerra i cap al coll del Miracle a la dreta. El seguim, seguint també les marques blaves i al cap d'un minut ja som al coll del Miracle. Ara deixem el PR, que segueix cap al coll de Porc, i baixem a la dreta, seguint les marques blaves, per la canal del Miracle. Al cap d'un minut ja trobem la bifurcació que novament portaria cap al Salt de la Nina (la mateixa que hem trobat de pujada al minut 30) de manera que:

- ara es tracta només de desfer el camí. Al cap de 20 minuts trobarem el GR, que seguim a la dreta i que ens portarà cap al tram equipat. 5 minuts més i som a la bifurcació en la qual hem de deixar el GR a la dreta i prendre el camí de l'esquerra

04:30 - tornem a ser al punt de partida, al quilòmetre 3,8 de la carretera BP-1103

ALTERNATIVES AL SALT DE LA NINA:
tal com s'ha dit el recorregut del Salt de la Nina (el que ens ha portat d'anada cap a l'Eco Superior) és complicat i no adequat per a tothom, de manera que es poden plantejar diverses alternatives, que combinen aquesta excursió amb la que hi ha a la ressenya del Montgròs: http://www.madteam.net/rutas/excursionismo/0.373.Montgros1118
D'aquesta manera, per exemple podem:
a) pujar pel camí de la font de la llum fins al coll del migdia i des d'allà fer tot el recorregut del Pas de l'esfinx i baixar per la canal del miracle
b) pujar pel camí de la font de la llum, arribar com en l'opció anterior fins al coll del Miracle i tornar seguint el recorregut de la segona part de la resenya del Montgròs
c) pujar per la canal del Miracle, fer el recorregut del Pas de l'Esfinx en sentit invers al d'aquesta ressenya, i en arribar al coll del Migdia tornar segons el que s'indica a la ressenya del Montgròs
d) fer la ruta que es proposa a l'opció 'a' però en sentit invers
L'objectiu final de tot plegat és que: qui vulgui pugui gaudir de la zona de la Miranda dels Ecos sense haver de passar pel Salt de la Nina i fer-ho fàcil. En qualsevol cas, cal dir que el recorregut del Salt de la Nina és molt interessant, i factible si es porta el material i la preparació adequada

pedret, 01 de juny del 2006

Enviado por Montgros el Sunday 19 de November de 2006

“Excel.lent ressenya. Ahir, 18 de novembre vaig repetir aquest recorregut. Només dues notes: quan dius Eco superior, hauria de ser agulla Lluís Estasen, tan a la descripció com a la foto. aquest recorregut ja no acaba entre el Gep del camell d'Ecos i l'Eco superior, sino en un collet entre l'Agulla Lluís estasen i la Miranda d'Ecos, tot remuntant la canal per sobre l'Hort del Mal any. a partir d'aquest lloc ja és impossible seguir per on anava l'antic recorregut del Pas del salt de la Nina per les esllavissades. Ara és un recorregut, molt, molt més dur que abans i també més exposat. Per cert, totes les xemeneies finals estaven molt humides i les cordes del ressalt final (molt vertical) completament xopes.
Salutacions”
Enviado por Montse Safont el Sunday 14 de January de 2007

“Després de les inundacions volíem fer( el meu marit i els dos fills 10,9 anys) l'excursió i varem tornar enrera després del Salt de la Nina. Avui l'hem anat a fer i l'hem aconseguit tots plegats ( el meu marit i els dos fills, 16,15 anys). És molt maca i val la pena, ja que si hi ha unes altres inundacions, és posible que el camí es perdi.
Efectivament al coll que s'arriba és el que estâ comprès entre l'Agulla Estasen i Miranda dels Ecos.
Molt bé la descripció i l'article d'aquesta excusió.
Enhorabona”
Enviado por David Coca el Sunday 24 de February de 2008

“jo la he probat de fer avui 24-2-2008, i no he pogut pujar la part final del 2º tram vertical equipad,la pedra estava molla,fins i tot es podia veure vaixar un xic d'aigua pel mitg de la ximenea per on havia de pujar(hi aniria bé alguns esglaons tipo ferrata)ja que a la cara nord, hi toca molt poc el sol, es manté humida mol temps, hi com bé es diu en la ressenya ,en aquestes condicions hi sobre tot anant sol, milor deixar-ho per una altra ocasió.”