Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Ruta Aèria Pel Massís De Zugspitze-alpspitze: Jubiläumsgrat
Excursionismo | Alpes - Alemanya
Ruta aèria pel massís de Zugspitze-Alpspitze: Jubiläumsgrat

Una de les propstes més interessants que es poden dur a terme als alps alemanys. La travessa de la cresta de Jubiläumsgrat uneix els cims de Zugspitze i Alpspitze separats per 6 quilòmetres de camí aeri, reservat només per a excursionistes experimentats, sense vertigen, equipats amb material per a ferrata (no caldran cordes) i atents a no perdre el camí marcat amb punts blaus. Una imprudència en aquest camí pot ser mortal. Ja ho adverteix la placa instal·lada a l'inici del Jubiläumsgrat (lebensgefahr=perill de mort). El camí ens ofereix en tot moment una gran perspectiva sobre els alps alemanys (al nord) i austríacs (al sud) ja que el massís és la frontera natural de tots dos països. Si no fem ús del telefèric, la ruta es pot fer en dos dies. En el primer pujarem fins a Zugspitze. En el segon farem tot el Jubiläumsgrat, així com el descens de l'Alpspitze. El camí es farà llarg i cal sortir molt d'hora per evitar que se'ns faci fosc

perfil del Jubiläumsgrat, a la punta esquerra veiem Alpspitze, a la punta dreta veiem el cim del Zugspitze (font imatge: internet)

vista de la cresta

més cresta

una mica més de cresta

i arribem a Alpspitze

temps: 14:00 (dos dies)
desnivell: 1.700 (1.200-2.900) i 500 un cop al Jubiläumsgrat
dificultat: difícil, dur per la distància
material: per a via ferrata, i molta aigua
època: agost

PRIMER DIA

es tracta de completar la ruta d'ascensió al Zugspitze ja proposada en una altra ressenya d'aquesta secció 'Alps', que comprimim aquí:

00:00
- el punt de sortida és l'estació de l'aeri Zugspitzbahn (1.200m.) on es pot arribar amb vehicle privat i que compta amb pàrquing. D'aquest punt, i seguint una pista que va cap a la dreta en direcció al llac d'Eibsee, tobarem un camí que puja cap a l'estació de l'aeri següent Riffelriss. El camí passa per un bosc d'avets
01:00 - arribem a l'estació de Riffelriss (1.600) el bosc ja s'acaba i el camí té tendència a virar lleugerament cap a l'oest (la nostra dreta). Trobarem marques vermelles (en alemany: rote Markierungen), en cas contrari podem seguir també les fites (Steinmaenner), que ens guiaran sempre cap al cim
02:00 - el camí segueix dret, cada cop serà més escarpat i guanyem alçada progressivament, ara amb bones vistes cap al llac d'Eibsee
03:00 - el camí, que ja torna a redreçar-se en direcció est, passa per trams assegurats amb cadenes, camí equipat a la manera de via ferrata (klettersteig), amb diverses cadenes (Seile). Tot i això a l'estiu no caldrà portar material específic de via ferrata perquè es tracta de trams curts i ben assegurats. Un dels trams de ferrata passa per una esquerda interessant
03:30 - el camí esdevé més aeri i espectacular i ja veiem el pic (spitze) del Zugspitze de prop
04:20 - arribem ja a l'estructura superior instal·lada al cim del Zugspitze, la Münchner Haus (2.955m.) on hi ha l'estació superior de l'aeri que condueix fins al Zugspitze. En direcció sud, Àustria, veiem una glacera, que també constitueix ruta per a alpinistes fins i tot a l'estiu
04:30 - superant un petit collet equipat amb cadena i graons arribem al cim del Zugspitze (2.964m.), espectacular en vistes sobre els alps alemanys i nord-austríacs, així com sobre tot el massís de Zugspitze, marcat essencialment per la gran cresta (6km) del Jubiläumsgrat, que porta fins el cim d'Alpspitze, i la zona d'Allgäu, de la regió de la Baviera

per veure imatges d'aquest primer tram de l'excursió aconsellem visitar la ressenya 'El sostre d'Alemanya'

SEGON DIA

la primera part del camí consisteix a creuar tota la gran cresta de Jubiläumsgrat, 6 km que ens portaran ben bé 6 hores de ruta. la segona part consisteix a descendir de l'Alpspitze per una llarga via ferrata, ben equipada. En tots dos trams haurem de fer ús freqüent del material de ferrata

00:00 - comencem el camí a partir de la creu del Zugspitze, seguint les marques blaves que creuen la cresta d'oest a est en direcció a Alpspitze. Durant el camí farem més de 500 metres de pujada i uns 800 de baixada fins Alpspitze. La ruta no té pèrdua si seguim les marques que indiquen el camí amb compte de no perdre-les en cap moment.

progressivament anirem superant diversos cims no marcats:
Innere Höllentalspitze (2.737m.), Mittlere Höllentalspitze (2.740m.), Äussere Höllentalspitze (2.716m.) i Vollkarspitze (2.630m.). Entr el Mittlere i l'Äussere les ressenyes apunten que hi ha un bivac ben habilitat. Nosaltres no l'hem pogut localitzar

05:30 - arribem al cim d'Alpspitze (2.628m.) que ofereix una gran vista sobre l'entorn alpí de Garmisch-Partenkirchen. Per al descens seguirem les marques blaves, en cas que no les veiem el traçat de la ferrata és molt evident. El descens ens permetrà completar 2.000 metres de baixada amb molts trams de ferrata totalment verticals, però escassament tècnics, i perfectament equipats

Passarem per Osterfeldkopf (2.030m.) i Kreuzeck (1.640m.) fins arribar a l'estació de l'aeri de Kreuzeckbahn (750m.)

09:30 - arribem a Kreuzeckbahn (750m.)