Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Senderismo » Cingles De Queralt (circular Des De Berga)
Senderismo | Prepirineo - Berga
Cingles de Queralt (circular des de Berga)
Tipo de Entrada: RESEÑA | 4 Comentarios | 1 visitas

Ruta circular pels cingles que s'alcen rera la ciutat de Berga. Es tracta d'un indret de gran simbolisme per als bergadans, que acull el santuari de Queralt, amb el qual la ciutat sempre ha tingut una forta vinculació. Dalt d'aquests cingles, prop del santuari, també hi hauria hagut una construcció del noble i poeta medieval Guillem de Berguedà. Més enllà de tot això els cingles de Queralt són un espai idel per al senderisme i ofereixen, en un dia serè, vistes imponents a les muntanyes que té més cap al sud i a l'est: Montserrat, Sant Llorenç de l'Obac, el Montseny, Guilleries i Collsacabra... Tota l'excursió transcorre per camins assenyalats, ja sigui com a PR (groc/blanc) o com a sender local (SL, de colors verd/blanc)

Montserrat des del camí de pujada

arran dels cingles

Queralt, Berga, la Baells, Catllaràs, Guilleries, Collsacabra...

el Pirineu al fons

baixant pel costat d'una petita canalització

temps: 03:45
desnivell: 500m. (900-1.400)
dificultat: fàcil
època: desembre
cartografia: Alpina 'Rasos de Peguera Serra d'Ensija'

00:00 - el punt de sortida és l'entrada de la urbanització de Fumanya -a Berga- (900m.) on trobarem un camí empedrat (PR, colors blanc/groc) que puja a Queralt, però passant per Sant Pere de Madrona

00:05 - bifurcació: a l'esquerra el PR aniria directe a Queralt, a la dreta seguim per un SL (sendrer local, colors blanc/verd) va cap a Sant Pere de Madrona

00:15 - replà; a la dreta ja hi tenim l'ermita de Sant Pere de Madrona. Al replà mateix trobarem una bifurcació amb un camí a la dreta que baiaria fins a la carretera, seguim per l'esquerra amb l'SL que puja

00:20 - collet i canvi d'aigües; ara som a la banda sud de la serreta, seguint un camí de pujades i baixades

00:30 - collet i seguidament la carretera i el Santuari de Queralt, que voregem per la banda esquerra fins a trobar una placeta, que oferei bones vistes. Seguim el camí cap a la Cova de la Troballa (senyalitzat)

00:35 - cova de la Troballa, el PR (colors blanc/groc) passa per sota la cova. El seguim per una pista que està excessivament arranjada fins que arriba al mirador de Garreta

00:40 - Mirador de Garreta (1.200). A partir d'aquí el camí ja sembla més adequat com a camí de muntanya, marcat amb senyals de PR i ben trepitjat

00:45 - capella de Sant joan. Es troba just en una cruïlla: encarats a la capella, a la dreta tornaríem per SL cap a Queralt, a l'esquerra avall aniríem per SL fins a la carretera, a l'esquerra planejant hi ha el PR que ressegueix els cingles de queralt. Hem d'anar per aquest darrer camí, el PR (blanc/groc)

00:55 - gran paret llisa a la nostra dreta. Des d'aquí ja veiem grans vistes en direcció a les Guilleries i Collsacabra

01:10 - el camí comença a fer zig-zags per pujar al cingle despré d'haver planejat

01:25 - som sota el cap de la Tartanera (1.426), un exfel·lent mirador al principals massissos que tenim al sud: Montseny, Montserrat, Sant Llorenç de Munt, Collserola; els que tenim a la nostre esquerra: Guilleries i Collsacabra; i al Cadí cap al nord

01:30 - cruïlla: recte cap a Portet per PR, ja que si anéssim a la dreta tornaríem cap a Queralt

01:35 - seguint per PR s'arriba a un cimet, sense nom al mapa, 1.421m.

01:45 - cruïlla: a l'esquerra i recte hi ha camins que no porten enlloc, seguim a la dreta i avall pel PR (blanc/groc)

01:50 - el Portet (1.390); el PR seguiria a la dreta cap a Sant Corneli, hem d'anar cap a l'esquerra on hi ha una construcció i per on baixa l'SL (sender local, colors blan/verd) que ens ha de tornar cap a la urbanització de Fumanya. Baixem per pista forestal ampla, 'Rua ampla del Portet'

02:00 - creuem el torrent canalitzat de la Rasa d'en Portet i al cap d'un minut a l'esquerra trobem una drecera per on baixa l'SL, sortint de la pista

02:05 - creuem novament el torrent i seguim per un camí-pista, 'Rua ampla de Viladomat'. Al cap de cinc minuts ja veurem la carretera a la dreta

02:15 - cruïlla: a la dreta baixaríem directe a la carretera, seguim per caminet a l'esquerra, per l'SL (blanc/verd). Més endavant aquest caminet esdevindrà pista

02:30 - el sender local (SL) deixa la pista en un revolt tancat a la dreta, seguim recte sense fer el revolt

02:35 - creuem el torrent i arribem a la Font Calenta. el camí baixa fent zig-zags prop d'una canalització d'aigües. al cap de dos minuts tornem a creuar el rierol, girem a l'esquerra i atenció que aquí el camí baixa paral·lel just per la dreta d'una petita canal

02:50 - el camí es reuneix amb un altre de més ample i ens apropem a la carretera

02:55 - veiem el mas de Cal Garreta a l'altra banda de la carretera i al cap d'un minut creuem el rierol a l'esquerra, sempre seguint el sender local (SL, blanc/verd)

03:00 - cruïlla: a l'esquerra el camí pujaria cap a Queralt, recte va cap a la urbanització de Fumanya. Seguim recte sense perdre el camí, marcat  sempre com a SL

03:20 - un camí primer, i després un altre, tots dos a la dreta baixen cap a la carretera; no els prenem i seguim recte per SL cap a la urbanització de Fumanya