Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Senderismo » Caín-mesones-caín
Senderismo | Picos de Europa - Massís Occidental
Caín-Mesones-Caín

La pujada a Mesones té un interès relatiu si es fa sense cap més objectiu. Nosaltres vam intentar pujar el pic de Piedra Lengua, és fàcil però no ens en vam sortir perquè no vam trobar el camí. Ara ja el sabem: es puja per la banda posterior dreta, però tan és. En qualsevol cas, la pujada a Mesones des de Caín té com a interès que ens porta al punt de sortida per moltes excursions del massís ocidental de Picos de Europa, com ara la Peña Santa de Castilla, un cim imponent. De fet, Mesones és encara avui una cabana de pastors i podem dormir-hi, per fer alguna excursió amb dos dies. A més, Mesones és un excel·lent mirador per veure el masís central, incloent Torre Cerredo. L'ascens és senzill, però té un parell de passos aeris, no són tècnics, però no són massa aconsellables per a persones amb vertigen

prats de Caín de Arriba

salt d'aigua en el camí de pujada a Mesones

pastor de Mesones i ramat de cabres

cim de Piedras Lenguas des de Mesones

massís central de Picos de Europa des de Mesones, al centre-dreta despunta Torre Cerredo

temps: 04:00 h.
desnivell: 1.000 (400-1.000)
dificultat: fàcil (2 trams aeris)
època: agost

00:00
- el punt de sortida és Caín (400m.) on s'arriba amb cotxe; sortirem concretament del carrer que passa per l'esquerra de l'església, un camí encimentat comença a enfilar i immediatament trobarem una bifurcació. Deixem el camí encimentat i anem ara per camí de terra

00:20 - arribem a Caín de Arriba (550m.), el camí segueix cap a la dreta buscant la canal, per l'esquerra d'un rierol. De fet hem de trobar un cartell que indica Canal de Mesones

00:30 - seguim pel camí no suficientment fitat, però sí ben fressat, que s'endinsa per un tram de sotabosc espès de falgueres

00:45
- el camí pasa per entre roques de grans dimensions, i a la nostra dreta queda un salt d'aigua molt fi (700m.), (imatge 2), un bon lloc per descansar després d'aquest primer tram de pujada

01:00 - ens separem del riu i passem pel costat d'una font que també sembla haver estat abeurador de bestiar

01:30 - el camí puja per una petita canal (1.000m.) entre dues roques per arribar a un canvi de canal de pujada, en aquest impàs hi ha un tram una mica aeri, que no demana tècnica, però que no és massa aconsellable per a qui tingui vertigen, i gens aconsellable amb amenaça de pluja

01:45 - passem per un tram en què el camí queda suspès per sobre unes roques, és un pas sense dificultat però molt aeri

02:00 - recuperem el camí per un tram fàcil de terreny amb herba

02:30 - arribem a Mesones (1.400m.), des d'on tenim una gran visió cap al massís central de Picos de Europa. Mesones són un parell de construccions, una de les quals encara avui és refugi per a un pastor de Caín que hi és durant el mes de juliol i a dies solts durant l'estiu. Té un ramat de 120 cabres dividit en dos grups que pasturen per aquest entorn. De tant en tant algun llop se'n cruspeix alguna. La vida d'aquest pastor fa evident que el negoci no s'aguanta per enlloc, almenys en aquesta zona. Ell ni tan sols viu d'això; aquesta és la segona feina-afició, que li permet tenir llet i formatge de cabra. En total a Caín només hi ha un parell de pastors, que es troben en aquesta situació, i que ja veuen venir que seran la darrera generació a tenir cura de les cabres, perquè els fills ja no estan massa per això. Ho tenen clar: avui en aquesta zona ningú no pot viure només d'això.

Des de Mesones podem provar de pujar el Piedra Lengua, un cim de prop de 2.300 metres, per aconseguir-ho haurem de seguir des de Mesones un camí marcat amb fites i més o menys fressat en direcció al Boquete, que es troba a l'esquerra del cim. abans d'arribar al Boquete voregem per la dreta el cim i anem seguint fins a la part posterior de la muntanya, més planera, que ens permet pujar fins el cim, ja que ni la part frontal ni cap de les laterals ho permet.

Pujar i baixar fins al Piedra Lengua des de Mesones suposa allargar l'excursió unes 5 hores. Nosaltres no ho hem arribat a fer, però pot ser una opció interessant

- iniciem el camí de tornada seguint la mateixa ruta que hem fet servir per pujar