Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Refugi Toubkal - Djebel Adj (el Hach) - Imlil
Excursionismo | Atlas - Toubkal
Refugi Toubkal - Djebel Adj (El Hach) - Imlil

El recorregut que es proposa és una alternativa llarga, i segons el mes de l'any, feixuga, per tornar cap a Imlil. De totes maneres, permet fer una ascensió a l'Aguelzim, enfilar-se fins al cim del Djebel Adj, visitar una vall força menys concorreguda, passar per les 85 llaçades, i pels vells camins de ferradura que hi ha entre el coll d'El Adj i Imlil. Val la pena, però cal tenir en compte la calor dels mesos d'estiu a menys de 3.000 metres, els desnivells acumulats, i l'esforç en comparació amb la ruta normal del refugi a Imlil

temps: 07:30
desnivell: +500, -2.000 (3.200-3.650-1.700)
dificultat: fàcil, però amb possibles problemes d'orientació, fort desnivel acumulat, i calors intenses a l'estiu pel descens de cota

REFUGI - COLL AGUELZIM

00:00 - sortim del refugi en direcció cap a Imlil
00:10 - passats 3 canvis de rasant del camí, apareix un corriol desdibuixat que enfila a l'esquerra. Aviat el camí es va veient més clar i esdevé un camí per a mules
00:20 - el camí creua un petit rierol, a l'estiu sovint sec
00:30 - el corriol fa petits zig-zag en direcció N-W
00:40 - el camí planeja i esdevé còmode
00:45 - novament zig zag en direcció N-W
00:50 - el camí torna a planejar per la falda de la muntanya
01:00 - arribem a un replà amb bones vistes a la vall d'Imlil. Els zig-zag del camí pugen en direcció cap a la carena
01:15 - mirador cap a Imlil, el camí puja planer. Durant bona part del recorregut podem gaudir també de les vistes cap a la vall del Toubkal i cap al massís del Toubkal i els Ouanokrim
01:20 - coll, el camí a la dreta porta cap a Tete d'Aguelzim, el cim que serveix de mirador en direcció nord, cap a Imlil; el camí a l'esquerra porta a la carena Adrar d'Aguelzim, en direcció sud. En un primer moment anem cap a la Tete

Des d'aquest punt es pot fer la pujada a l'Aguelzim (vegeu la ruta d'Aguelzim)

COLL AGUELZIM - COLL EL HACH (EL ADJ)

Si seguim amb l'objectiu d'El Adj i Imlil, baixem per camí de mules, ben fressat, i en zig-zag

01:25 - iniciem la baixada coneguda com de les 85 llaçada. És un camí que portaria, en darrer terme, al refugi de Tazarhart. Anem baixant fent llaçades durant 40 minuts
02:05 - acabem les 85 llaçades i el camí planeja
02:10 - creuem un torrent
02:20 - collet, el camí segueix baixant
02:25 - bifurcació, el camí de l'esquerra ens portaria cap al refugi de Tazarhart, el de la dreta cap al coll d'El Hach. Prenem el de la dreta. És un acmí de mules
02:35 - creuem un torrent
02:50 - a l'esquerra anem trobant corriols que ens farien perdre alçada. Seguim pel camí més planer i més ben fressat
03:05 - bifurcació: el camí de l'esquerra sota un marge baixa per la vall; prenem el de la dreta que passa per sobre un marge de pedres, és camí de mula, pedregós i en zig-zag. Aquest tram fins al proper coll, amb la calor del mes d'agost pot arribar a fer-se molt pesat, perquè estem en cota inferior als 3.000
03:10 - zona de bivac per a pastors
03:15 - el camí creua un torrent a l'esquerra i segueix pujant en zig-zag, seguint sempre per l'esquerra del torrent sec
03:50 - després d'una pujada feixuga i amb el camí mal fressat arribem al coll d'El Hach

EL HACH o DJEBEL ADJ

Des del coll del Hach trobem camí fressat, carener, que puja cap a El Hach, El Adj. Hem de comptar amb una hora llarga entre pujar i baixar. Tot i que la calor del migdia d'agost ens ha impedit pujar-hi, ens consta que no és un cim difícil, i computem el temps restant com si s'hi hagués pujat

CAP A IMLIL

05:10 - novament al coll, doncs, i aquest tram sí que ha estat realitzat, baixem per un camí de mules ben arranjat amb marges de pedra seca. El camí baixa en zig zag a la dreta del torrent
05:55 - creuem torrent a l'esquerra
06:00 - creuem torrent a la dreta
06:15 - creuem torrent a l'esquerra
06:45 - creuem torrent a la dreta
06:50 - creuem torrent a l'esquerra i el camí ja comença a planejar cap a Aremd
07:15 - arribem al camí ample que va d'Imlil al Toubkal, l'enganxem just a l'inici del gran pedregar d'Aremd