Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Ruta Entorn Urriellu I Torrecerredo
Excursionismo | Picos de Europa - Massís Central
Ruta entorn Urriellu i Torrecerredo

Ruta d'immersió al centre dels Picos d'Europa, que porta per alguns dels espais més representatius del massís. Passarem pel costat del Naranjo (Urriellu), també pel coll de la Arenosa i el jou de Cabrones, dos punts per on pujar el Torre Cerredo, i farem la baixada cap al petit poble de Bulnes. Per arrodonir la ruta, es pot pujar el cim del Párdida (2.585) senzill, però alt i molt ben ubicat, que dóna una vista extraordinària (mirar la ressenya "Monte Párdida"). El més aconsellable és fer la ruta en dues jornades sortint des del coll de Pandébano i dormint al refugi guardat de Cabrones, molt senzill però comfortable

vista del Naranjo (urriellu) pujant per Pandébano

coll ..., i perspectiva cap al mar cantàbric

jou de cabrones, al fons i al centre veiem monte Párdida

baixada cap al poblet de Bulnes

novament el naranjo en el camí que va de Bulnes a Pandébano

temps: 10:00h. (12:00h si s'inclou cim Pardida)
desnivell: 1.700 (mín.600-màx.2.300)
dificultat: fàcil
època: agost

Aquesta ruta es podria arribar a fer en un sol dia però seria esgotador; aquí la presentem en dos dies, cosa que permet gaudri-la més i incloure alguna ascensió, com ara  el Monte Pardida, ressenyat a la secció de Picos de Europa, que permet millorar molt la ruta

PRIMER DIA

00:00 - sortim del Collado de Pandébano (1.218m.); s'hi arriba des de la carretera que va d'Arena de Cabrales a Sotres, just abans d'arribar-hi prenem la pista cap a Invernales de Texu. Seguint la carretera trobem un cartell que diu que no és permès accedir a Pandébano amb cotxe. Ni cas: farien bé de treure'l perquè és permès i a Pandébano en un dia d'agost no hi trobarem menys d'una vintena de vehicles privats. Per tant, hi arribem amb cotxe. Des del final de la pista prenem un camí que va cap a Bulnes i Vega Urriellu

00:10 - trobem una bifurcació. El camí de  la dreta va a Bulnes; agafem el de l'esquerra que és el que ens porta cap a Vega Urriellu

00:15 - un cartell indica que estm seguint correctament el camí cap a Vega Urriellu pel PR-PNPE-21, marcat amb pintura groga i blanca

00:20 - arribem a la Majada Terenosa (1.300m.) on hi ha una casa que anuncia la venda de formatge Cabrales (una delícia!)

00:25 - passem pel costat del refugi de Terenosa, de pagament

01:00 - el camí va guanyant alçada i passem per un pas (1.400m.) format entre dues grans roques, des d'aquí ja tenim una primera visió completa del Naranjo. el camí segueix ben fressat i marcat amb fites o marques de PR. És difícil perdre's

02:00 - novament passem per un pas (1.700m.) format entre roques que ja és el tram final cap a la banda dreta de l'Urriellu (Naranjo)

02:30 - arribem al refugi Vega de Urriellu (1.960m.), de pagament, de grans dimensions, als peus del Naranjo i amb bones vistes. Davant hi ha zona on no és permès acampar però on no passa res per plantar tenda discretament entre la posta i la sortida de sol (pernoctar). Des d'aquí enfilem un camí marcat amb fites que surt just del davant de la porta del refugi i puja fent zig-zags en direcció a l'oest cap a un collet, situat entre el Neveron de Urriellu (a l'esquerra del coll) i els Albo (a la dreta del coll)

03:15 - el camí passa per una petita tartera i en superar-la s'enfila en direcció Nord Oest per anar cap al cantó dret de la muntanya (seguim les fites, que marquen molt bé el recorregut)

03:30 - pasem per una canal on haurem de fer servir les mans per grimpar una miqueta (sense dificultat)

03:40 - arribem al collet abans esmentat (2.000m.) que queda entre el Neveron de Urriellu i els Albo. La vista cap als Albo i sobretot cap al mar és considerable. Ara el camí segueix cap a l'esquerra en direcció a la Horcada Arenera, i sense guanyar massa alçada

03:45 - el camí segueix fites i també punts blaus

04:15
- arribem a la Horcada Arenera (2.279m.) i hem de baixar pel camí que segueix fins a trobar una bifurcació

04:30 - trobem la bifurcació que porta cap al refugi Ramon Lueje (o Cabrones) cap a la dreta, i cap a la resta de direccions si seguim en direcció a l'esquerra

PROPOSTA: en aqust punt és molt recomanable dedicar un parell d'hores a pujar i baixar el Monte Pardida, un dels cims alts del massís (2.582), molt fàcil, i que constitueix un mirador excepcional a tot el conjunt de Picos d'Europa. Per fer aquesta ruta mirar la ressenya 'Monte Pardida' a la secció Picos d'Europa d'aquesta mateixa web. Aquí seguim el minutatge com si no l'haguéssim pujat; en cas que es faci l'ascensió, caldrà sumar dues hores als punts horaris que marquem en endavant

04:45 - (06:45 si hem pujat el Párdida) de la bifurcació abans indicada hem agafat el camí de la dreta que va al refugi de Cabrones, ben marcat amb fites i punts de pintura blava, i trobem un collet

04:50 - (o 06:50 )trobem un pal d'uns 3-4 metres d'alçada de 4 colors que es fa servir per mesurar les grans nevades

05:15 - (o 07:15) arribem al refugi de Cabrones (2.100m.) on donem per acabada la jornada si fem el recorregut en dos dies, tal com aqu´´i es proposa

SEGON DIA

00:00 - sortim del refugi i just davant de la porta d'entrada trobem ún camí que en un primer moment passa per terreny d'herba i que després creua una petita tartera que també veiem des del refugi. Aquest és el camí que va a Bulnes, i per tant, el que hem d'agafar

00:05 - un cartell que marca la direcció 'Amuesa-Bulnes' indica que anem en la bona direcció

00:10 - un passamans fet de corda ajuda a superar un pas una mica aeri, però sense dificultat tècnica. el camí segueix marcat amb fites i senyals de PR (groc-blanc); és el PR-PNPE-18 que porta a Bulnes

00:20 - trobem un collet que ja ens dóna una bona perspectiva cap al mar i una bona retrospectiva del Pardida. el camí segueix marcat amb senyals de PR i algunes marques de color vermell

00:30 - segon passamans, aquest més vertical que l'anterior, però sense dificultat tècnica

00:45 - el camí a partir d'aquí ja és força més senzill

01:00 - el camí comença a baixar per un terreny d'herba

01:35 - trobem un senyal que indica el refugi del qual venim i immediatament una cruïlla que permet anar cap a la canal de la Raíz si agafem el camí de l'esquerra. Seguim recte, però, i arribem al collado de Cima

01:45 - collado de Cima (1.300m.) prenem el camí que gira a la dreta per baixar  per la canal d'Amuesa fins a Bulnes

02:40 - trobem una font

02:50
- arribem al Barrio del Castillo (700m.), el nucli elevat de Bulnes format per mitja dotzena de cases

03:00 - som a Bulnes (650m.). Si tenim la sort d'arribar al poblet de Bulnes al migdia del dia 5 d'agost trobarem el poble en festa major, això vol dir, giaters asturians a les 12 del migdia, sibhasta de pans casolans i missa entorn a les 13h. En qualsevol cas Bulnes és un bon lloc amb ombres i alguns petits bars on podem agafar enrgies per fer l'última pujadeta fins a Pandébano en ple migdia.
Creuant el poble passant per davant de l'església trobem el GR-203 en el tram que va de Poncebos a Pandébano, Agafem la direcció de Pandébano. el camí està ben fressat, indicat, i els arbres avellaners ens faran ombra en la primera part del tram que va fins a Pandébano, la més costeruda

03:05 - a la nostra dreta tenim vista cap al Naranjo de Bulnes, que veiem de lluny

03:20 - creuem un rierol un parell de vegades, sempres seguint les marques del GR-203

03:30 - arribem a un paratge pintoresc, amb vista a la punta del Naranjo de Bulnes (imatge 5). Des d'aquí ens portarà encara una hora arribar fins a Pandébano, on tenim el cotxe