Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Terres Cavades: El Camí Del Llorito, Gr-92 A Tarragona
Senderismo | Serralada Litoral Catalana - Tarragonès
Terres Cavades: el camí del llorito, GR-92 a Tarragona

Aquesta curtíssima caminadeta és una proposta només per a tarragonins, i una ruta per oblidar. No té un interès especial per a la resta de senderistes més enllà de la contemplació d'un espai que d'aquí uns anys estarà envaït per un macroprojecte urbanístic que contempla la construcció de 5.000 vivendes. Per això és per oblidar, perquè d'aquí a uns anys ja no caldrà recordar-la, i per això l'interès que pot tenir és especialment per als tarragonins. Cal dir que ara el projecte urbanístic es troba actualment paralitzatper una resolució de la Generalitat que considera que el projecte està pervertit perquè el mateix regidor d'urbanisme que el va promoure políticament, hi té interessos privats ... vaja, si no ell el seu germà, que és promotor urbanístic, com també ell ha estat. També es troba en investigació per part de la fiscalia de Tarragona, que estudia si la manera com es va tramitar tot plegat forma part d'una trama en la qual es podrien haver comès delictes de prevaricació i ús d'informació privilegiada. Però en fi, sigui com sigui això tirarà endavant, de manera que es proposa una caminadeta per tal que els tarragonins coneguin de prop el Camí i l'Ermita del Llorito, una excursioneta per Terres Cavades

el camí del llorito transcorre pel GR-91, el que va de l'Empordà al Delta de l'Ebre

font a mig camí abans d'arribar a l'ermita del Llorito

ermita del Llorito, sobre el terme municipal de Tarragona

vista de Terres Cavades i de la ciutat de Tarragona des de l'ermita del Llorito

entorn de la Budallera, un altre dels espais condemnat als usos urbanístics

el camí l'hem fet a peu, però seria millor fer-lo amb bicicleta, ja que es passa per pista asfaltada i carretera pràcticament tota l'estona

00:00
- el punt de sortida és el cementiri de Tarragona,a 5 minuts del Camp de Mart en direcció a l'A-7. Des d'una de les entrades del cementiri trobem el senyal vertical del GR-92 (marques blanques i vermelles), que uneix tot el litoral català, des del Delta fins l'Empordà

00:05
- trobem una primera bifurcació, a la dreta les marques del GR fan una creu, per tant hem de tirar cap a l'esquerra per on segueix el GR. El camí passa per entre cases construïdes quan aquests terrenys estaven qualificats com a rústics, abans de 1994, però també camps d'oliveres, terrenys de pins i matolls

00:20 - passem pel costat d'una cantera, les terres cavades de Terres Cavades

00:25 - arribem a una font (imatge 2) amb l'escut de Tarragona, mostra evident del "tarragonisme radical i brillant" que tots els polítics de la ciutat reclamen com a tret definitori del seu partit ... ja ho té això la política. No perdem en cap moment el GR que ara puja per unes escales i després recupera la pista asfaltada que puja cap a l'ermita del Llorito

00:35
- ja som a l'ermita del Llorito (imatge 3), sostre del terme municipal de Tarragona. Es tracta d'una església "rogacionista" que té al costat un "centro de espiritualidad y orientación vocacional", ah, i el més important una pista per jugar a futbol i a bàsquet. Des d'aquí podem albirar amb facilitat tota l'extensió de Terres Cavades fins el barri de Sant Pere i Sant Pau a l'esquerra, i fins la part alta de la ciutat i el mar a la dreta (imatge 4)

Per a qui li pugui interessar, diu que els "rogacionistas" són una congregació formada el 1897 per un tal Aníbal María Di Francia, un home que segons els de la seva pròpia colla diuen, "ho va deixar tot per anar a viure amb els nens desamparats de Messina". Sembla que actualment tenen molta anomenada a Brasil. Bé, pura curiositat per si algú es planteja d'on ha sortit el bolet del Llorito (qu és el que sembla des de lluny l'ermita)

-un cop aquí la tornada es pot fer pel mateix camí i amb poc menys de mitja hora tornarem a ser al cementiri i al Camp de Mart, de manera que tot plegat ens haurà ocupat poc menys d'una hora. Poposem però una altra possibilitat, per bé que obliga a caminar per la carretera

00:40
- tornem a ser a la font per on hem passat fa un quart d'hora. Passada la font en direcció a la ciutat, trobem una pista en direcció Nord-Est que porta fins una carretera, que baix en direcció cap al mar. Baixem per aquesta carretera, i a la nostra esquerra queda l'entorn de la Budallera, un altre espai rural (agrícola i boscós) que serà objecte d'un pla parcial urbanístic que acabarà amb l'estampa actual (imatge 5)

01:00
- arribem a una bifurcació de la carretera, a l'esquerra queda la N-340 direcció Tarragona, anirem per la dreta, una carretera secundària menys transitada, que passa pel Camp del Nàstic (un dels llocs des d'on algú ha pensat l'urbanisme de la ciutat)

01:05
- arribem a un edfici de la ITV el passem pel cantó dret, i anant cap a l'esquerra trobarem un pont per on es pot creuar l'A-7 per sota. Just creuar seguim recte, travessem una plaça i anem caminant ara ja per la zona de Llevant de la ciutat

01:10 - arribem al final del carrer Llorenç Vilallonga (escriptor balear) i girem a mà dreta pel carrer de Joan Fuster (escriptor -i molt més- valencià) seguim el carrer fins passar pel costat del CAP Llevant. A la nostra dreta hi ha un corriol que puja directe fins l'ermita de la Salut

01:15
- arribem a l'ermita de la Salut, des d'on es pot veure part del trajecte que ja hem recorregut fins ara, hi ha una font. tornem pel mateix camí fins ser novament davant del CAP, i seguim recte pel carrer en direcció a l'autovia A-7, que passem per sota al pont, i prenem una carretereta secundària que ens porta fins el punt de sortida, el cementiri de Tarragona, i el Camp de Mart

01:30
- tornem a ser al punt de sortida