Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Mola De Colldejou (921)
Excursionismo | Serralada Litoral Catalana - BaixCamp-Priorat
Mola de Colldejou (921)

Des de gran part del camp de Tarragona (Baix Camp, Tarragonès, Priorat) es pot veure la mola de Colldejou enfilada entre les seres de l'Argentera i de Llaberia. La forma de mola de molí fa que mereixi aquest nom tant o més que la del Vallès, encara que també es podria dir queixal o trapezi, perquè ho sembla. Es tracta, doncs, d'un cim emblema de arragona, agradable de pujar, amb tramps de grimpadeta per la via que hem escolli (la Canal del mig), i que ens permetrà veure el Camp des de Tarragona, la Punta de Salou, i pràcticament fins Vandellós per una banda, i part del Priorat, la Ribera d'Ebre, les serres de Llabria, Cardó, Montsià, i fins els ports de Tortosa. Per tant es tracta d'una excursió com a mínim aconsellable. un cop al cim a més podem veure la preculiar 'Torre del Moro', un punt de vigilància que recorda el passat de les batalles durant les guerres carlines

Mola de Colldejou, vista des del Baix Camp, des dels camps d'oliveres del terme municipal de Riudecanyes

Mola de Colldejou, vista des del Priorat, des del terme municipal de Pradell de la Teixeta

canal del Mig, via per un pujarem a la mola

Castell de la Mola, o Torre el Moro, al cim de la Mola, es conserva prou bé

vista del parc eòlic de la serra de l'Argentera des de la Canal de Batllet, oper on baixa el GR 7-3

temps: 02:00
desnivell: 500 (400-921)
dificultat: fàcil
època: juny

00:00
- el punt de sortida (400m.) el trobarem en la carretera T-322, que surt de la Torre de Fontaubella (Priorat) en direcció Colldejou (Baix Camp) aproximadament al punt quilomètric vint, on trobarem un petit espai per estacionar el vehicle, i un senyal que indica 'Mola de Colldejou per la Canal del mig'

00:05 - el camí creua una pista, però nosaltres seguim pel sender estret perpendicular a la pista, la via és evident i està marcada amb fites. al cap d'un quart d'hora d'haver sortit el camí es va fent cada vegada més dret

00:20 - passem pel costat dret d'una gran roca i ja veiem bé davant nostre la paret per on puja la canal, envoltada d'arbres fins la part superior de la mola

00:25 - aribem en un punt on hi ha blocs de pedra més grans que ens fan de camí, ens hem d'anar guiant per les fites i per una pintura blava força malmesa pel temps, però que ens permetrà seguir el camí amunt

00:40 - ens trobem ben bé al peu de la canal del Mig ue haurem de pujar sense massa dificultat però tenint en compte que caldrà fer alguna petita grimpada, que en cap cas requerirà de tècnica. la vista del parc eòli de la Serra de l'Argentera des d'aquesta canal és significativa del preu que cal pagar per tenir energies 'netes'

00:50 - arribem ja al replà de la mola de Colldejou (860m.) i caminarem en direcció esquerra, est, seguint ara les marques e GR que ens portaran fin la Torre del Moro, que culmina la Mola

00:55 - el camí passa pel costat d'una  petita bassa tancada on s'abeura el bestiar, cabres i ovelles, especialment durant la tardor i estiu

01:00 - som a la Torre del Moro (921m.) construcció de planta circular, antiga torre de vigilància, centenària (s.XIX, guerres carlines), parcialment enderrocada però en prou bon estat (mirar imatge). Des de la Torre, i caminant cap al mar ens acostarem al cingle de la muntanya, compte que una caiguda al marge de la muntanya seria mortal (segur!), per tant, no ens atansarem més que el necesari per poder gaudir d'una magnífica panoràmica sobre el Camp de Tarragona. El temps òptim per fer-ho és un matí anticiclònic de principi de primavera després que hagi plogut, però bé, això ja és demanat molt, no?

01:05 - De la torre del Moro en surt un camí que segueix en direció a la serra de l'Argentera (parc eòlic), marcat com a GR 7-3, amb marques blanques i vermelles. Baixa per la canal de Batllet, que ens servirà com a via de baixada per tornar al lloc on tenim el cotxe (òbviament podíem tornar pel camí d'anada, però hem preferit variar)

01:10 - el camí entra en zona boscosa, i al cap de poc el bosc es va fent frondós, però el podrem seguir bé el camí si no perdem de vista les marques del GR

01:20 - passem per entre dues velles construccions, el Corral de Betllet, possiblement refugis ramaders, dels quals el temps només n'ha conservat les parets

01:30
- trobem un panell de bifurcació que ens indica els camins de Colldejou i l'Argentera, optem per aquest darrer (tot i que no anirem fins el poble de l'Argnentera), cap a l'esquerra, que és el que ens tornarà al punt de partença

01:40 - el GR va a parar a una pista que ens deixarà a la carretera on tenim el vehicle, però encara haurem de caminar 2,5 quilòmetres per la carretera, ja que el cotxe el tenim al quilòmetre 20, i som al quilòmetre 17,4. Per tant hem de caminar en direcció esquerra, cap al poble de la Torre de Fontaubella

01:55 - al costat esquerre de la carretera trobem una font, en principi és potable... n'hem begut i ho podem explicar