Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » » Djebel Toubkal (4.167) En 2 Dies Des De Marràqueix
Excursionismo | Atlas - massís Toubkal
Djebel Toubkal (4.167) en 2 dies des de Marràqueix
Tipo de Entrada: RESEÑA | 7 Comentarios | 1 visitas

El Djebel Toubkal és el cim del Marroc, una muntanya que no es pot veure des dels entorns més propers però que permet una gran panoràmica de la resta de l'Atlas i, en dies òptims, de l'Antiatlas. Es pot fer en dos dies des de Marràqueix, si es decideix passar unes quantes jornades en aquesta ciutat berber, rica en experiències. Per fer-ho cal llevar-se d'hora el dia de sortida, agafar un bus de Marràqueix a Asni, i des d'Asni un taxi cap a Imlil, mirant d'evitar que ens "timin". Omplint un taxi de 6 persones, que és tal com se sol fer, podem fer més força per aconseguir un bon preu. Al migdia podrem ser a Imlil i començar a caminar per arribar al capvespre al refugi de Neltner. El dia següent, el segon, si ens llevem d'hora podem pujar i baixar el Toubkal, tornar a Imlil i pactant un bon preu amb un taxista aconseguirem arribar a Marràqueix abans de sopar. Podrem menjar en qualsevol barra de la plaça Djema-el-Fnaa

la vall del riu inexistent

roca blanca, santuari de Chamcharouch

la vall del riu Ait-Mizane

refugi de Neltner

panoràmica des del cim del Toubkal (4.167)

temps: 14:00 (dos dies)
desnivell: 2.400 (1.700-4.100)
dificultat: fàcil, dur a l'estiu
material: molta aigua
època: agost

PRIMER DIA

Ens dirigim a l'estació de busos de Marràqueix, agafarem un autocar cap a Asni, és aconsellable mirar els horaris i fins i tot comprar el bitllet el dia anterior per estalviar-nos sorpreses, ja que ens podríem quedar sense bitllet. Abans de sortir és aconsellable comprar tres ampolles d'aigua d'1,5 L. per persona. Al cap de 2 h serem a Asni; si ens conviden a te en aquesta localitat és millor que no hi accedim perquè després ens poden fer dinar allà i no ens deixarien marxar fins el dia següent. Es tracta de baixar del bus i agafar un taxi en grup de 5 o 6. Per taxi s'entén tot vehicle de 4 rodes amb conductor, però millor que estigui identificat. Al cap de dues hores més ens podrem donar per satisfets si arribem a Imlil. A l'estiu ens intentaran vendre de tot. Millor que ens ho estalviem. Comencem a caminar

00:00 - és migdia, som a Imlil, a uns 1.700 m., comencem el trajecte pel final del poble, passant pel costat de diversos allotjaments per a turistes i resseguint un camí que comença en pista i després està prou ben traçat

00:30 - des de la riba dreta de la vall, creuada per un riu, veiem el poble d'Amred, a uns 1.900 m., reflex de velles formes de viure i construir les ciutats

01:00 - resseguint el camí anem trobant diversos llocs de venda d'aigua i refrescs i arribem a un punt on la vall s'obre. Podem contemplar aquí una gran explanada per on hauria de transcórrer un riu cabalós... a l'estiu només intuïm el seu pas per aquest punt; creuem la vall i seguim el camí, ara pel marge esquerre

02:00 - arribem al poble i santuari de Chamcharouch, a uns 2.300m.  on el centre religiós és una roca de color blanc. No ens ha d'estranyar veure de camí marroquins a peu o a camell que peregrinen al santuari. Si en arribar algun menut ens ofereix d'acostar-nos-hi i entrar-hi ens n'hem d'estar; és profanació i podem provocar un daltabaix en la convivència del lloc. En aquest poble ens voldran vendre objectes i begudes, i ens endevinaran la nacionalitat; només mirant-nos la cara i escoltant-nos breument ens diran si som catalans o txecs i ens saludaran en la llengua materna, curiós ...

02:30 - trobem diversos llocs de venda d'aigua, en un d'ells, al costat d'una cova s'hi pot comprar de tot, des de braçalets "berbers" fins a coca-cola. De fet el venedor canvia qualsevol cosa per roba. Hem arribat a veure'l canviar penjolls de coure per mitjons d'esport ... bruts! Diu que les samarretes "occidentals" , fins i tot foredades, també van buscades. Bé, cadascú sabrà...

04:30 - seguint el camí pel marge dret del riu Ait-Mizane, trobem explanades on acampen expedicions organitzades amb guies berbers. Al capvespre podrem sentir des de la distància cançons tradicionals amb la base rítmica que ofereix el "bendir" (tambor pla)que els guies toquen per als turistes. En aquest mateix indret veurem cabres i ovelles pasturant

05:00 - arribem al refugi de Neltner, a uns 3.200 m. i pagarem uns 7 E (any 2004) per dormir-hi, si no portem tenda. Tenim dret a cuina i W.C. S'hi està bé, i no cal témer furts

SEGON DIA

00:00
- atès que hem escollit el mes d'agost val la pena que ens llevem a les 05:00 per poder sortir, com a molt tard, a les 06:00; si no, no arribarem o ho farem amb insolació. Sortim de darrera el refugi

00:05 -  creuem el salt d'aigua del rierol Assif-n-Issougane. No és gens aconsellable agafar aigua d'aquests rius, per això l'hem carregada a Marràqueix. A partir d'aquí el camí és evident, molt trepitjat i molt dret, hem de fer 800 m de desnivell remuntant pedres petites que cedeixen al nostre pas

02:45 - arribem al coll i enfilem cap a l'esquerra la carena que en trams esdevé cresta (per bé que podem optar per un camí que transcorre paral·lel per sota la cresta). Des d'aquesta cresta ja veurem la piràmide característica que corona el Toubkal

03:30 - assolim el djebel Toubkal (4.167) després d'un tram final costerut, amb roques de grans dimensions. La vista de la resta de l'Atlas i part de l'Antiatlas imposa

El descens el farem pel mateix camí (hi ha altres opcions però impliquen passos més complicats)

05:00 - tornem a ser al refugi de Neltner, agafem les coses i baixem desfent el camí del dia anterior

09:00 - arribem a Imlil, des d'on mirarem d'agafar taxi fins a Marràqueix

Si arribem a una bona hora i ens podem dutxar en condicions, és aconsellable sortir a sopar a la plaça de Djema-el-Fnaa, amb tota la seva vida nocturna, el fum de les barbacoes, les músiques i les olors; si ja hi hem estat abans, avui ho viurem d'una altra manera, segur

pedret, agost de 2004

Enviado por Angel Montero el Thursday 19 de April de 2007

“Es un explicació breu pero molt clara. Volem fer-ho en julioldel 2008 i estem informan-se moltes gràcies”
Enviado por Marta Altimiras el Monday 5 de November de 2007

“Volem anar-hi a finals d'any i estic buscant informació, a varis llocs he vist que llogaven mules per pujar al refugi i vosaltres no, jo no crec que sigui necessari si hi estàs acostumat i el camí no és pas difícil,no? o us en vau penedir?”
Enviado por Irene el Wednesday 14 de November de 2007

“Hola,
nosaltres també voliem fer-ho al nostre aire, una parella, per cap d'any. Si trobeu més informació, si us plau, feu-nos-ho saber al mail iiestrada@telefonica.net
Moltes gràcies!”
Enviado por Joan Maria S el Tuesday 20 de May de 2008

“Atenció als canvis de temperatura !
Nosaltres acabem de fer l’ascensió a mitjans de maig 2008 i per be que anàvem bastant preparats; tan la respectable nevada del vespre abans com el vent fred que ens va acompanyar tota la pujada de l'endemà ens feien dubtar de si estàvem a l'Africa o al Nord d'Europa.
No us en fieu, aneu equipats !”
Enviado por Albert el Wednesday 19 de November de 2008

--- CAP D'ANY AL TOUBKAL ---
Hola gentes indulgentes

He vist que sou més els que voleu anar al toubkal per passar el Cap d'any. Nosaltres també volem anar i tenim alguns dubtes com el de les mules ...etc. Ens podríem possar en contacte per ressoldre-ho tots plegats, no??

El meu e-mail: Albertulo@gmail.com

Gràcies

Gràcies.”
Enviado por Xavier Tremols el Monday 15 de December de 2008

“Bones
Nosaltres volem anar a fer el Mgoum el mes de gener .
Algú te informació? , i que tal les temperatures per aquestes êpoques.
Si algu te informació i es vol possar amb contacte amb mi , moltes gracies
xavier tl 636777563”
Enviado por Atlas Marruecos el Monday 16 de March de 2015

“Hola A todosSomos una organización familiar de guías de montaña con base en Imlil a los pies del Toubkal.Soy guía acompañante de montaña , soy un jovén béreber y vivo en Imlil, pueblo situado a los pies del Toubkal en el Alto Atlas Marroquí. Os ofrezco mis servicios y conocimiento de la zona para vuestro viaje a las montañas de Marruecos. Tengo un Albergue CASA BERBER tradicional en Imlil, donde estareis muy cómodos y tranquilos y nos encargamos de todo lo necesario para vuestra estancia. Tenemos el placer de contar con numerosos amigos y clientes españoleshttp://www.moroccan-mountains.com”