Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Excursionismo » Toubkal (+ Toubkal Oest, Tete D'ounanoums, Imouzzer I Tibheirine)
Excursionismo | Atlas - Toubkal
Toubkal (+ Toubkal Oest, Tete D'Ounanoums, Imouzzer i Tibheirine)
Tipo de Entrada: RESEÑA | 4 Comentarios | 1 visitas

La pujada al cim del Toubkal és un atractiu en si mateix. De totes maneres hi ha la possibilitat de completar la ruta pujant altres cims que vénen més o menys de camí. Dels quatre que hem ressenyat n'aconsellem almenys dos com a accessibles (amb grimpades) i interessants pel que aporten en vistes i recorregut: Toubkal Oest i Tibheirine. Això converteix la plàcida pujada al Toubkal (alguns la fan amb vambes o sandàlies de muntanya) en un recorregut més exigent però més complet en paisatge i interès. La cursiositat, malaguanyada!, del cim del Tibheirine (imatge 5) no deixa de sorprendre encara que pugem advertits del que hi trobarem

temps: 08:15
desnivell: 950 (3.200-4.167)
dificultat: mitjana-alta; per la durada, els desnivells, i les grimpades

REFUGI - COLL TOUBKAL

00:00 - sortim del refugi del Toubkal en direcció sud. al cap de dos minuts trobem un rierol que creuem a l'esquerra. Passem un petit ressalt rocós i comencem a veure fites que aniran marcant bona part del camí
00:10 - el camí travessa una tartera en diagonal cap a l'esquerra
00:20 - creuada la tartera el camí enfila cap a un bloc de roques i segueix a l'esquerra
01:00 - fins ara hem anat paral·lels pel vessant dret d'un rierol, ara el camí se n'allunya i puja a la dreta cap al coll del Toubkal
01:30 - coll del Toubkal, a l'esquerra aniríem cap al Toubkal, a la dreta cap al Toubkal oest. Anem a la dreta

COLL - TOUBKAL OEST - TETE OUNANOUMS

Resseguint la carena anem a trobar l'aresta

01:45 - enfilem l'aresta  ampla i encadenem els tres cims del Toubkal Oest. Él més alt és el del mig. Les vistes cap en totes direccions són monumentals
02:00 - arribem al darrer cim dels tres Toubkakls Oest. Baixem a la dreta per anar a trobar un corriol que porta cap a la Tete d'Ounanoums. Baixem per una petita tartera
02:10 - trobem el camí cap a la Tete
02:15 - creuem una aresta i la resseguim a l'esquerra, just per sota, pel cantó sud. Davallant trobaríem el camí cap a Ifni, que no agafarem
02:20 - tornem a creuar l'aresta ara cap al nord, a la dreta
02:25 - enfilem l'aresta sense haver de fer grimpades
02:30 - arribem a un cimet i seguim per l'aresta fins arribar a la Tete
02:35 - Tete d'Ounanoums. Ofereix bones vistes cap als Ouanokrim

TETE OUNANOUMS - COLL

Desfem el camí que acabem de fer fins arribar novament al coll del Toubkal

COLL - TOUBKAL

04:00 - som al coll del Toubkal, prenem el camí sempre més propera la carena, per tal de no perdre alçada inútilment, això ens permet gaudir de bones vistes cap al Toubkal
05:00 - cim del Toubkal

TOUBKAL - IMOUZZER - TIBHEIRINE

Des del cim del Toubkal prenem un camí que baixa en direcció Nord, perfectament fressat i que va buscar la carena que porta fins a la tartera de baixada i als cims d'Imouzzer i Tibheirine

05:30 - arribem als peus del cim de l'Imouzzer. No és accessible sense material d'escalada a causa d'un darrer tram tècnic i aeri, exposat
05:35 - trobem una cresta que podem flanquejar a dreta i esquerra
05:40 - passem per un tram de cresta sense flanqueig
05:45 - arribem al límit del tram que podem fer sense material. Els darrers 5 metres exigeixen material d'escalada. Reculem cap a l'inici de l'ascensió
06:00 - des de l'inici de l'ascensió anem a buscar la carena que va cap a Tibheirine (són dos cims que difícilment es poden assolir per via directa). Cal fer-ne primer un, i perdre alçada i anar a buscar l'altre
06:05 - enfilem una aresta senzilla
06:10 - grimpada
06:15 - arribem al cim del primer Tibheirine. El podem identificar perquè hi ha el motor d'un avió estavellat (vegeu fotografia) la resta de trossos de l'avió els trobarem en baixar per tartera
06:20 - des d'aquí hem de perdre alçada per poder accedir a l'altre cim, que no ofereix gran novetats respecte aquest, però que es pot assolir si perdem alçada i no anem a buscar els passos més exposats (vegeu croquis)
06:30 - assolim el segon Tibheirine. Desfem camí per arribar a l'inici de la tartera que baixa en direcció al refugi
07:00 - inici de la tartera

CAP AL REFUGI

07:00 - Comencem a baixar per la tartera i anem trobant alguns trosso de l'avió malaguanyat. El camí està ben fressat i és perfectament visible. Tendeix a passar del cantó dret dela vall a l'esquerra, però suaument
07:15 - la vall s'obre i el camí esdevé força més planer
07:30 - passem per un tram planer entre bloc de rocs despresos de grans dimensions. Aquí el camí é menys fressat però hi ha les fites, que cal seguir atentament
07:45 - sortim de la zona de grans blocs de roca i el camí comença a baixar en zig-zag
07:50 - el camí baixa de manera més pronunciada
08:00 - el camí gira a l'esquerra en direcció cap al refugi i planeja
08:10 - passem per una zona de pastura de bestiar, al cap de dos minuts creuem el rierol de la vall