Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Excursionismo » Roca Falconera (grau De L'agnet - Grau De L'espinós - La Grallera)
Excursionismo | Montsant - Morera del Montsant
Roca Falconera (Grau de l'Agnet - Grau de l'Espinós - La Grallera)

Itinerari breu de pujada a la Roca Falconera per GR, que baixa pel Grau de l'Espinós. Permet veure la Cova de la Grallera, que queda amagada en un retall del Cingle. Malgrat que la pujada i baixada es fa per graus, no té res a veure amb d'altres graus equipats d'aquesta zona com són els de Barrots i Carrasclet, que queden a la banda est de la mateixa Roca Falconera

Morera, des del grau de l'Agnet

vistes cap a la cova de la Grallera

Cova de la Grallera

tornada de la cova de la Grallera

Cruïlla

Temps: 01:30
Desnivell: 300m. (700-1.000)
Dificultat: fàcil, una mica perdedor un cop passada la Roca Falconera
Cartografia: Serra del Montsant, 1:20.000, ed.Piolet

MORERA - GRAU DE L'AGNET - ROCA FALCONERA
durant aquest tram del recorregut hem de seguir sempre les marques del GR que uneix Morera del Montsant amb la Serra Major del Montsant

00:00 - deixem el cotxe a l'entrada de Morera del Montsant (700m.), a una de les dues bandes de la carretera. Comencem a caminar pel carrer principal i girem al primer carrer a la dreta (c.Obac). A 2 minuts trobem una placa indicativa de la Serra Major i dels diversos camins que hi porten, amb els graus ben dibuixats. Enfilem el GR en aquest primer tram per pista de ciment. Al cap d'1 minut trobem una bifurcació: a l'esquerra hi ha el camí cap al grau de les Salfores, a la dreta la resta de graus. Seguim el camí de la dreta
00:05 - acaba la pista de ciment i passem a un camí de ferradura. Immediatament trobem una bifurcació: a la dreta hi ha el camí del grau de barrots, a l'esquerra el camí del grau de la Grallera. Seguim el camí de l'esquerra, cap al grau de la Grallera, Espinós i Agnet. Al cap d'1 minut trobem una taula i cadires de pedra. I 2 minuts més tard encara una altra bifurcació. En aquest cas el camí de l'esquerra és el de la Grallera i Espinós mentre que el de la dreta és el de l'Agnet. Prenem, doncs, el camí de la dreta. Caminem per camí desbrossat i clar, amb pujada moderada i constant
00:20 - tram planer, amb bona visió del grau de l'Agnet que hem d'enfilar i de la Roca Falconera. Aquest tram és una mica més boscós que el recorregut fins ara. Al cap d'1 minut el camí pren direcció oest. 1 minut més tard hi ha una bofurcació: el camí de l'esquerra no és el correcte. Hem de seguir pel de la dreta; trobem algunes fites. Anem en direcció est cap a la Roca Falconera pel Grau de l'Agnet
00:25 - som a tocar del cingle, seguim les marques del GR; el camí s'enfila lleugerament i torna a baixar. Resseguim el cingle cap a l'est
00:30 - el camí enfila el grau de l'Agnet, ens hem d'ajudar una mica amb les mans, però no és gens exposat. Al cap de 2 minuts trobem una falsa bifurcació. Seguim el camí princial que és prou clar, cap a l'est, ens hi duen les marques del GR
00:35 - final del grau de l'Agnet. Som en un petit collet. El camí de la dreta que segueix en un primer moment el GR va cap a la Roca Falconera. Anem pujant per la banda més propera al cingle. Carenejant sense cap dificultat, sense abocar-nos massa al precipici i amb 5 minuts arribem a Roca Falconera, des d'on tenim bones vistes d'aquesta zona del Priorat. Sobre la resta del Montsant, Muntanyes de Prades i Camp de Tarragona
00:40 - Roca Falconera

ROCA FALCONERA - GRAU DE L'ESPINÓS - LA GRALLERA - MORERA
el camí des del cim fins a trobar les fites del Grau de l'Espinós pot ser una mica perdedor. Cal anar a buscar primer el barranc i després un bon camí per sortir-ne sense desviar-se del recorredut cap al grau de l'Espinós
00:40 - des de la Roca Falconera, desfem el camí en direcció al collet del final del grau, i a uns 25 metres del collet, trobem un replà que ens fa de camí per arribar al barranc que tenim en direcció nord a uns pocs metres. Anem fins al barranc i el resseguim cap a l'esquerra, a l'oest, durant un minut. Veiem una gran fita de roca que ens convida a seguir pel barranc, però no l'anem a buscar, sinó que prenem camí que enfila en direcció oest novament cap a la carena. Anem resseguint el cingle en direcció oest amb molt poques fites
00:45 - el camí baixa i trobem més fites. Som al grau de l'Espinós, que aviat s'encara en direcció sud cap a la Morera. Un minut més tard arribem a una zona de grans blocs de roca. Els Bitllots. Ara el camí torna a girar a la dreta, cap a l'oest i planeja
00:50 - cruïlla: Espinós (d'on venim), Grallera (on anem), Morera (on anirem després de fer una visita a la Cova de la Grallera). Podríem baixar directament a Morera, però preferim anar a veure la cova. Seguim, doncs a l'oest, per un camí que planeja i és prou evident. Al cap de 2 minuts trobem la bifurcació que ens permetria enfilar a la dreta el Grau de la Grallera. Seguim, però, recte, planejant cap a la Cova de la Grallera
00:55 - Cova de la Grallera. És un racó obac sota el Cingle, poc profund, però tampoc massa agradable per estar-s'hi estona. Si seguim el camí encara podem planejar 2 minuts més fins a un mirador, a partir del qual, es perd definitivament la possibilitat de seguir caminant sense caure al buit. Tot i que ens hi hem arribat i hi ha bones vistes, computem el temps, com si ens quedéssim a la Cova de la Grallera. Desfem camí per tornar a la cruïlla que ens permet baixar fins a Morera
01:00 - som a la cruïlla, seguim el camí que baixa cap a Morera del Montsant. Hi arribem amb menys de mitja hora