Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Excursionismo » Pic De Peguera (2.983) Des De Sallente
Excursionismo | Pirineo - Aigüestortes
Pic de Peguera (2.983) des de Sallente
Tipo de Entrada: RESEÑA | 1 Comentarios | 1 visitas

El Peguera és un dels cims més alts de l'entorn d'Aigüestortes, i com passa amb d'altres, per exemple el Subenuix, té diverses rutes que pugen al pic per vies diferents. La ruta que parteix de Sallente permet veure alguns estanys de la zona, és senzilla fins arribar a la cresta, que tampoc presenta complicacions excepte en casos de vertigen, vent, pluja, neu o boira. Les vistes des del cim són impressionants. Tot el parc natural ens queda a l'abast de la mirada (molt especialment els Encantats, just davant nostre), i alguns cims emblemàtics del Pirineu també es poden veure des d'aquí. A l'oest ens queden els Besiberris, l'Aneto, i el Posets. A l'Est podem veure (a la distància) la Pica d'Estats. A banda, des de dalt del cim podrem comptar una vintena llarga d'estanys al nostre voltant

pic de Peguera és el de l'esquerra de la imatge, aquí vist des de l'estany de Colomina

estany de Colomina a primera hora del matí

perfil de la cresta que cal recórrer. Només són els 20 metres de la part esquerra de tota la cresta que veiem a la imatge

vista dels Encantats des del pic de Peguera

vista en direcció al refugi de Josep Maria Blanc, al fons a l'esquerra podem veure la Pica d'Estats entre la calitja

temps: 07:30h.
desnivell: 1.200m. (1.700-3.000)
dificultat: fàcil (cresta aèria)
època: setembre

00:00
- el punt de sortida (1.700) és a l'extrem dret de la presa de Sallente, on es pot estacionar el cotxe

00:05 - el camí puja fent zig-zags, guanyant alçada, i aviat trobem graons fets de fusta que permeten pujar amb més velocitat

00:20 - bifurcació, hi ha dues possibilitats: tirar cap a la dreta o seguir recte amunt. Hem de pujar recte sense tenir en compte el camí de la dreta

00:40 - una altra bifurcació, en aquest cas ben indicada, a la dreta porta cap a la Cambra d'Aigües de Capdella, a l'esquerra cap a l'estany Gento. Aquesta segona opció és la que hem d'escollir

00:50 - passem per una zona de túnels que podem travessar sense haver d'usar llum perquè no són massa llargs

01:00 - estany Gento (1.900m.) ham de creuar la presa per sota, ja que el camí que va per sobre està tancat i està prohibit entrar-hi

01:05 - estació de telefèric; creuem el cable del telefèric per sota i trobem el camí que puja cap als estanys Tort i Colomina; és el GR 11-20, marcat amb senyals vermells i blancs

01:40 - estany Tort (2.300m.). Just abans d'arribar-hi trobem una bifurcació; a l'esquerra aniríem al Coll dels Gavatxos, a la dreta en direcció a l'estany de Colomina. Anem cap a la dreta seguint sempre les marques del GR-11-20

02:00 - arribem a l'estany de Colomina (2.400m.), que voregem per la banda esquerra en camí ben marcat per fites i senyals de GR

02:10 - estany de Mar (2.400m.), separat del Colomina per una presa. El voregem també per l'esquerra

02:20 - el GR s'enfila en zig-zags fins arribar a un collet conegut com el Pas de l'Ós

02:25 - el camí està habilitat amb unes escales de granit que faciliten la pujada, que hauria estat de tartera, i arribem al Pas de l'Ós (2.500m.)

02:30 - arribem a tocar de la presa de l'estany de Saburó i una bifurcació indica que podem: o bé seguir el GR (dreta), o bé deixar-lo per anar cap al coll i el cim de Peguera (a l'esquerra). Anem cap a l'esquerra seguint un camí marcat amb fites. Aquest camí s'enfila per sobre de l'estany, que ens quedarà a la dreta. Anirem vorejant l'estany per la banda esquerra fins arribar a una bifurcació que hi ha tocant un rierol

02:50 - bifurcació, si seguim per l'esquerra del rierol aniríem al coll de Mar, seguim doncs per la dreta del rierol, pugem i deixem enrera i a l'esquerra els Estanys de Saburó d'Amunt, i enfilem el camí marcat amb fites en direcció cap al coll de Peguera

03:30 - coll de Peguera (2.750m.). En aribar al coll, el camí que segueix recte portaria de dret a l'estany de Sant Maurici. Prenem el camí que va cap a la dreta, carenejant en direcció a la cresta, i no perdem en cap moment les fites, que marquen perfectament el camí i ens ajudaran a atacar la cresta pel punt més adequat

04:00 - arribem a la cresta (2.970m.), i hem de resseguir-la per la part més aèria. Es tracta d'uns 20 o 30 metres caminant sobre una cresta plana, formada per grans blocs de roca, i sense passos tècnics, de manera que es pot fer sense cap problema si fa bon temps i no patim vertigen. És totalment desaconsellable si hi ha neu, glaç, pluja, boira, vent, o si no ens agraden les alçades, ja que malgrat ser una cresta senzilla té un parell de passos exposats
Hi ha la possibilitat d'evitar la cresta passant per un camí que queda just a sota i a l'esquerra d'aquesta, però pel que ens han comentat hi ha un pas equipat amb una corda (imprescindible per pujar) en molt mal estat

04:15 - cim del Pic de Peguera (2.983m.), és una roca marcada amb una fita, on amb prou feines hi caben 4 persones juntes. Les vistes són espectaculars. Besiberris, Aneto, Posets, els principals cims del parc natural, la Pica d'Estats, una vintena d'estanys, la vall que va cap a Sant Maurici

-tornem seguint el mateix camí per on hem pujat

07:30 - arribem novament al punt de sortida, la presa de l'estany de Sallente, on havíem deixat el cotxe