Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Excursionismo » Pic De Serrera (2.912) Per La Vall De Ransol
Excursionismo | Pirineo - Andorra
Pic de Serrera (2.912) per la vall de Ransol
Tipo de Entrada: RESEÑA | 2 Comentarios | 1 visitas

L'ascens al pic de Serrera és una bona introduccióa al pirineu andorrà, fàcil, amb un camí ben marcat i fressat, amb bones vistes a la resta de muntanyes de la zona, així com del pirineu francès, ja que es troba a la zona nord del país. El cim es pot assolir des de dues bandes ben difernets, Sorteny i Ransol. La banda de Ransol té major interès ja que ofereix la possibilitat de trobar dos refugis lliures, útils en cas de mal temps, un a 30 minuts del lloc on estacionem el vehicle, l'altre a 30 minuts del cim. A més, amb aquest itinerari podrem gaudir del pas per tres estanys de dimensions diverses, que faran més interessant el cami

vall del rierol de Ransol, per on pugem al pic de Serrera

cap de Serrera, just abans hem trobat refugi lliure (cabana pastors), a la dreta del cap hi ha el camí que puja al pic de Serrera

pic de Serrera (a la dreta), vist ja des del camí de tornada pel GRP cap al refugi de Jan

estany de Solanet, el veiem des del cim

estany de meners, per on passem de tornada

temps: 05:00
desnivell: 1.000 (1.900-2.900)
dificultat: fàcil
època: juliol

00:00 - el punt de sortida (1.900) és al final de la pista asfaltada de la Vall de Ransol, una zona de picnic (freqüentada per francesos). Un cartell ens ofereix la doble possibilitat d'anar al refugi de Coma de Jan o al pic de Serrera. Seguim aquesta segona opció, la de l'esquerra, i el camí està marcat amb punts grocs. El sender estret anirà paral·lel i per l'esquerra del rierol dels Meners

00:10 - comencem a veure el riu que fins ara només havíem escoltat a la nostra dreta

00:25 - sense perdre el camí en cap moment arribem a una primera confluència de rierols (2.100), el camí va per l'esquerra del rierol que hi ha a l'esquerra

00:35 - nova confluència, ara de tres rierols, enlloc de dos, el camí novament anirà paral·lel al rierol de l'esquerra

00:40 - el camí creua successivament un corriol de pedres despreses probablement a causa d'alguna allau, i posteriorment un rierol

00:45 - ens trobem en un replà herbat i seguim el camí creuant el rierol que travessa el replà. Seguim per la dreta d'un i al costat d'un riuet que baixa d'un estrat superior de la vall trobem el camí que guanya alçada  fent petits zig-zags. Aquí les marques grogues es combinen amb fites de pedra

01:00 - arribem a un estrat superior de la vall on trobem a la nostra esquerra un petit estanyet (2.400)

01:10 - el camí transcorre per un replà de gespa i pedres que a l'estiu esdevenen pastures de vaques

01:20 - el camí que seguim, marcat amb punts grocs, en arribar a un segon estany (2.500) es troba ara amb el GRP (línies vermelles i taronja) que pugen per la dreta de la vall que s'obre davant nostre

01:45 - arribem a un collet (2.650)i ja podem veure bé el cap de Serrera i el pic de Serrera, així com un estany més gran, el de Meners, per on pasarem en fer el camí de tornada, no ara

01:50 - arribem a un refugi lliure (2.700), cabana de pastors, que tot i no ser massa confortable, però on es pot dormir bé o resguardar-se en cas de mal temps

01:55 - just abans d'arribar a la petita cresta que forma el cap de Serrera, i deixant  ja el GRP, un camí a la dreta permet vorejar la cresta del cap de Serrera i anar directament a la carena que porta fins el pic de Serrera, a la nostra dreta

02:00 - tram final de la carena (2.800) en forma d'aresta, però sense cap mena de dificultat

02:20 - arribem al cim del Pic de Serrera (2.912) des d'on tenim bones vistes al pic de font blanca, de Tristaina, a l'estany de solanet, i al de meners, així com a les muntanyes del pirineu francès que ens queda just davant

-el camí de retorn es pot fer per la mateixa banda per on hem pujat, però hi ha una altra possibilitat, més interessant per la banda de l'estany de meners i el refugi de la coma de Jan

02:30
- tornem a ser al refugi lliure de sota el cap de la Serrera, des d'aquí prenem un camí que baixa a l'equerra cap a l'estany de meners, per la falda herbada de la muntanya

02:35 - som a l'estany de Meners, des d'aquí agafarem un camí que baixa per la banda dreta del rierol, i tocant un petit cap de muntanya, per un tram de sender que esdevé tartera fàcil

02:45 - tornem a ser al segon estany, per on ja hem passat de pujada, però ara enlloc de seguir l'itinerari d'ascens, busquem el GRP que va en direcció al refugi de la coma de Jan. El camí transcorre per un llom herbat de la muntanya, i dóna una bona perspectiva sobre la vall

03:10 - el camí creua un tram de roques d'una antiga allau, la major part força estable, però algunes en fals

03:15 - el sender, segueix marcat amb els colors del GRP, en algun moment fa algun viratge cap per baixar alguns metres però segueix bastant recte per la falda herbada

03:45 - comencem a trobar pi negre (2.300) i poc a poc la vegetació es va espessint

04:15 - arribem al refugi lliure de Jan (2.217) amb 8 llits de ferro sense matalàs, però amb capacitat per a més persones que podrien dormir a terra. Està en bon estat. Per baixar fins a la zona on tenim el cotxe, haurem d'anar a buscar, just al costat del rierol que hi ha prop del refugi, un camí que baixa pel marge dret del rierol, mirant en direcció Ransol. Està marcat amb punts grocs, com els que hem seguit en iniciar tota la ruta

04:20 - el camí creua el rierol (2.100) i segueix ara per la banda esquerra, distanciant-se'n progressivament. No deixem de banda les marques grogues que indiquen el sender cap a Ransol