Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Excursionismo » L´altre Pedraforca: El Pollegó Inferior (2.436)
Excursionismo | Prepirineo - Pedraforca
L´altre Pedraforca: el Pollegó Inferior (2.436)
Tipo de Entrada: RESEÑA | 2 Comentarios | 1 visitas

Malgrat que l'estampa habitual del Pedraforca mostra dos cims possibles, el cert la ruta més habitual sempre passa per l'ascens al Pollegó Superior, ja sigui pel coll de Verdet o per la Tartera. L'altre Pedraforca, el Pollegó Inferior, és una posibilitat també interessant, amb un camí força diferent que passa per la carena de la costa de Dou, i que ens ofereix bones vistes al poble de Saldes, la serra de Coma i la serra d'Ensija, i òbviament al Pollegó superior i al Cadí un cop arribem al cim. El fet que aquesta ruta estigui molt menys transitada que la del Pollegó Superior, permet disfrutar d'una calma considerable i veure animals que no gosen apropar-se al camí més concorregut, especialment isards. L'accés al camí que ens permetrà arribar al cim es fa a través de la pista que va de Saldes al refugi Lluís Estasen estacionant el vehicle a l'Àrea Recreativa de la Serra, que trobem just en entrar a la zona del Parc Natural i que està ben indicada amb un cartell a la mateixa pista

pedraforca des de l'àrea de la Serra, el pollegó inferior és el de l'esquerra

cresta de pujada al pollegó passat el balcó de la Joaquima

no és estrany trobar isards trescant per les Costes d'en Dou

el Pollegó Superior del Pedraforca vist des del cim del Pollegó Inferior

descens per les costes d'en Dou, al centre de la imatge trobem el Balcó de la Joaquima, al fons hi ha Saldes

temps: 04:30
desnivell: 1.000 (1.400-2.400)
dificultat: fàcil
època: juny

00:00 - el punt de sortida és l'àrea de la Serra (1.400) on trobem un cartell que indica la Tartera del Pedraforca, el camí inicialment està marcat amb pintura blanca i verda

00:15 - trobem una bifurcació (1.600) amb un cartel que indica dues opcions, hem de seguir pel camí que indica la tartera, les marques anteriors queden ara substituïdes per unes altres de color groc

00:25 - novament una bifurcació (1.800) ens permet escollir tres possibles camins, un, el de tornada a la Serra, l'altre el del refugi de Lluis Estasen (aquestes dues opcions estan assenyalades amb un panell vertical), la tercera opció consisteix a seguir enfilant el camí, ara amb unes marques de color blau. Aquesta és l'opció que hem de prendre, fins que arribem a una petita tartera, cua de la gran tartera el Pedraforca

00:45
- arribem a la tartera del Pedraforca (1.850), s'identifica per si mateixa, però ens interessa mirar de trobar els senyal del PR C-123 (blanques i grogues) per saber quin camí no hem de seguir. El nostre camí no passa per enfilar la tartera seguint el PR, sinó per buscar unes marques només grogues que ens portaran en direcció sud cap a un bosquet

01:00 - ja dins el bosquet de pins que enfila cap al Balcó de la Joaquima trobem una altra petita tartera, la resseguim per l'esquerra i trobarem fites i marques de color verd que indiquen el camí fins el cim

01:30 - hem de superar petits trams de grimpadeta, no massa tècnics, però que en cap cas es poden fer en dies de pluja, i arribem ja fins a una carena que ens porta fins al Balcó de la Joaquima

01:45 - el Balcó de la Joaquima (2.068) ofereix ja una bona vista sobre les serres del voltant, així com de l'aresta de les costes d'en Dou, que és la que ens portarà fins al cim. Des d'aquest punt en qualsevol moment podem trobar isards que sols o en grup ens miren i com és habitual, acaben fugint. Just en passar el balcó trobem un coll que ens permet de baixar més de pressa en cas de mal temps (si escollim la via de la dreta), o anar a buscar el camí que porta a l'enforcadura i al pollegó superior donant la volta a l'inferior (si escollim la via de l'esquerra). Si seguim el camí creuant el collet i guiant-nos per les marques grogues anirem cap al Pollegó Inferior. Al cap de 5 minuts trobarem una pintada sobre la roca on llegim "La Bola", a la dreta veurem les marques verdes del camí

02:15 - ens trobem ja en plena aresta de les Costes d'en Dou a una alçada d'uns 2.200 metres, el camí és fàcil, seguir l'aresta, però és aconsellable anar resseguint les marques verdes per no fer cap pas en fals quan arribem al darrer tram

02:30 - trobem un pas equipat amb cadena (2.400) que ens anirà especialment bé en fer el camí de baixada. No té dificultat tècnica, però ens caldrà usar les mans

02:45 - arribem al cim del Pollegó Inferior del Pedraforca (2.436). En un dia de bona visibiltat podem gaudir de vistes al Cadí i el Pirineu, en aqusta ocasió no hem estat de sort, i ens hem hagut de conformar amb un cadí borrós, i això sí, bones vistes a la Serra d'Ensija, de la Coma, i òbviament al Pollegó Superior que tenim just davant
- des del Pllegó Inferior podríem seguir unes marques vermelles que ens porten fins el Fals Pollegó, i d'allà fina a l'enforcadura, per tal de poder fer el Pollegó Superior o baixar per la Tartera, però cal anar equipats amb corda perquè hi ha alguns trams de ràppel

inciem el camí de tornada per la mateixa via d'ascens

03:30 - novament som al collet que hi ha just abans del balcó de la Joaquima. Podem fer la tornada exactament pelmateix camí o bé una altra opció que és la que hem pres: a l'esquerra del collet i jast abans del Balcó baixa un camí que en principi no està marcat, però que no trigarem massa en veure pintura d'un blau-grisós que ens marca la tornada. D'aquesta manera arribarem abans a la tartera.

03:45 - Seguint les marques blaves arribarem al bosquet per on havíem passat a l'hora 01:00. Des d'aquí desfem el camí tal com l'havíem fet de pujada