Estas en » caminant pel món » Archivo de reseñas » Excursionismo » Besiberri Sud (3.017) Cantó Túnel De Vielha
Excursionismo | Pirineo - Ribagorça
Besiberri Sud (3.017) cantó túnel de Vielha
Tipo de Entrada: RESEÑA | 3 Comentarios | 1 visitas

L'ascensió al Besiberri Sud es pot fer en un sol dia des d'aquesta banda, però és recomanable dividir l'excursió en dos dies, dormint la primera nit al refugi que hi ha al costat de l'Estanyet. Durant l'estiu no trobarem massa complicacions per fer el cim, llevat del tram final de la pujada que ens porta al coll dels Avellaners, on podem trobar glaç fins ben entrat el mes d'agost. El llac de Besiberri (a només una hora llarga de la sortida), el capvespre des del refugi amb vistes a la vall, i les panoràmiques des del cim en direcció al parc natural d'Aigüestortes ens donaran algunes de les grans alegries del trajecte

llac de Besiberri i vista als 3 Besiberri

refugi de Besiberri

vall de Besiberri des del refugi

Aneto vist des del Besiberri Sud

tram glaçat al descens

temps: 10:30 (2 dies)
desnivell: 1.600 (1.500-3.100)
dificultat: mitjana
material: grampons a principi d'estiu
època: juliol

00:00
- el punt de sortida de l'excursió (1.500m.) es troba tocant l'N230 a uns dos quilòmetres de la sortida sud del túnel de Vielha, en una gran explanada d'aparcament amb zona de picnic, i una caseta d'informació. Sortirem d'aquest indret prenent una pista en direcció sud i aviat trobarem fites que ens permeten anar fent drecera per un camí que fa contínues interseccions amb la pista

00:30 - la pista acaba en un espai on podem apropar-nos al corriol d'aigua i refrescar-nos. A partir d'ara seguirem el camí només a través de les fites

01:20 - arribem al collet (1.980m.) que ens porta justa davant del rierol de Besiberri; si ens parem aquí i resseguim cap avall el riu ens aproparem a uns salts d'aigua que veurem des de dalt, i que ofereixen a més una bona visió sobre la vall

01:30 - reprenent la ruta resseguirem el llac de Besiberri (1.950m.)pel cantó dret, on el camí està trepitjat però no hi trobem fites. Al costat del llac hi ha prats d'herba on podem estirar-nos a descansar sota l'ombra de diverses espècies d'arbres

02:30 - seguint el camí, en alguns trams poc marcat, per la banda dreta del rierol de Besiberri, i passant entre grans bloncs de roca despresa avancem per la vall fins arribar a l'Estanyet (2.200), on durant el mes de juliol encara trobarem algun fragment de neu o glaç. Durant el camí ja podrem veure el refugi de Besiberri, fet de llauna, que trobarem mirant en direcció al Besiberri Nord. Un cop arribem a l'Estanyet, el camí que porta al refugi ens obliga a creuar el rierol per una passarela de fusta o per les roques

03:00 - el refugi de Besiberri (2.250m.) és nou, posterior a l'any 2.000, fet de llauna, amb electricitat, telèfon d'emergències, llits amb matalàs, amb capacitat per entre 15 i 20 persones, i molt acollidor. Podem passar la nit aquí per fer el Besiberri el dia següent o bé seguir el camí per darrer el refugi en direcció al coll dels Avellaners

03:30 - el camí que sortia de darrera el refugi en direcció al coll deixa de transcórrer per una zona de vegetació i comença a enfilar per entre roques que obliguen a fer alguna petita grimpadeta, un cop hem passat el tercer rierol que trobem a partir del refugi

04:00 - arribem a l'inici del tram final que ens portarà fins el coll d'Avellaners, aquí les fites i són molt útils per agafar el millor camí, començarem a trobar trams de neu

04:40 - el camí es va fent cada cop més inclinat fins que, ara sí, ens trobem ja davant del coll d'Avellaners. Per poder enfilar aquest darrer tram fins al coll, haurem de passar per sobre d'una clapa de neu o glaç que fa molt recomanable l'ús de grampons

05:30 - arribem al coll d'Avellaners (2.890). A l'esquerra tenim el Besiberri Sud, per arribar-hi haurem de pujar per un camí rocós fent zig-zags

-a la dreta ens queda el pic d'Avellaners (que podem assolir caminant 15 min. més per una carena sense dificultat tècnica)

05:45 - fem el cim del Besiberri Sud (3.017m.), la vista en qualsevol direcció és impactant: al Nord veurem les crestes dels altres dos Besiberris, al Sud la del Como lo Forno, i qualsevol de les valls que ens envolten mereix una bona pausa dalt del pic

-Des d'aquest punt podríem fer el Como lo Forno (3.033) en 30 min. però caldria superar passos de major dificultat tècnica. També des d'aquest mateix
-També des del Besiberri Sud podríem anar fins el Besiberri Central, passant pel camí que hi ha sota la cresta, que exigeix certa tècnica i domini davant les alçades
-Entre el Besiberri Central i el Besiberri Nord hi ha una cresta amb dos trams que presenten 3r grau inferior, només per a experts, i amb la recomanació d'anar encordats
(nosaltres no hem fet cap d'aquests 3 pics, tampoc el d'Avellaners)

iniciem el descens pel mateix camí per on hem pujat